پته  گمرکی یک نوع سند است. که برای ترخیص بعضی از کالاها که ارزش و وزن آنها پایین می باشد، استفاده می شود. همچنین دولت جمهوری اسلامی در ایران برای تولید کنندگان که نمی توانند خط تولید خود را تعطیل کنند. و همیشه در حال فعالیت می باشند این مجوز را صادر کرده است. و باعث می شود در صورت نیاز از حجم کم کالا به سرعت ترخیص شود و به کارخانه یا کارگاه تولیدی انتقال پیدا کند .

در کل می توان پته را برای ارزش کالا تا 1000 دلار طبق تعریف گمرک ایران و وزن حدود 500 کیلوگرم استفاده کرد. و در این میان بعضی از افراد هم به صورت مسافری از این نوع پته گمرکی استفاده می کنند و کالا را ترخیص می کنند.

شرکت بازرگانی ماندگار باتوجه به چندین سال سابقه در امر صادرات ورادات و خرید از چین، این مقاله را برای افرادی که در زمینه پته  و نمونه پته گمرکی یا پته مسافری سوال دارند، را آماده کرده است.

منظور از پته گمرکی چیست؟

باید بیان کنیم منظور از پته گمرکی سند خروج کالا از گمرک بدون هرگونه ثبت سفارش است. باید به توضیح این موضوع بپردازیم در هر زمانی که قصد وارد کردن کالا از کشوری را داشته باشید چنانچه تعداد ارزش آن تجاری نباشد و هدف شما از وارد کردن آن استفاده در کارخانه های تولیدی یا موسسات تحقیقی باشد امکان ترخیص آن به صورت پته وجود دارد.

پته یک روش کاملا مناسب و سرعتی برای ترخیص کالاهای موردنظر در گمرک است توجه داشته باشید چنانچه دریافت قبض انبار و سایر اقدامات لازم برای صدور پته که شامل گرفتن یکسری مجوزهای مخصوص و تشریفات گمرکی می شود، کالا در یک مدت زمان کوتاه یعنی حدودا چند ساعت پس از ترخیص از گمرک به مشتری تحویل داده میشود.

نمونه پته گمرکی یا سند تجاری
نمونه پته گمرکی

صدور پته گمرکی

روش انجام پته گمرکي به این صورت می باشد که وقتی کالا به گمرک مقصد رسید به همراه قبض انبار ورود کالا یک نامه به همراه پیوست آن به دفتر مربوطه مراجعه کرده و دستورات لازم جهت انجام امور گمرکی را صادر نماید. و پس از رفتن به بایگانی و طی کردن مراحل گمرکی و پرداخت هزینه های گمرکی شامل حقوق و عوارض توسط سازمان مربوطه به شخص مدیر بخش ارجاع داده می شود.

بعد از تایید آن مراحل خروج کالا شروع شده و شخص ترخیص کار طبق روال گمرکی طی می نماید. و پس از تایید رئیس درب خروج کالا توسط ارزیاب بخش مورد بررسی قرار می گیرد. پس از تایید به بخش مربوطه و کارشناس درب خروج ارجاع داده می شود. در صورت صحت کالا و تایید کارشناس کالا مورد نظر ترخیص و توسط شخص یا ماشین های حمل مستقر در گمرکات به مقصد شخص یا انبار کارخانه انتقال داده می شود.

اظهار پته گمرکی

لازم به ذکر است در پته گمرکی نیازی به ثبت سفارش و اظهار نامه که در آن کوتاژ یا شماره کالا مشخص باشد، نیست و همچنین سرعت عمل ترخیص کالا در این نوع سند گمرکی حدودا یک یا دو روز کاری است. مراحل آن توسط شخص که به روال گمرکی آشنا می باشد در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

احتمالا شما از خود می پرسید که کوتاژ چیست؟ کوتاژ همان را می توان قفل کردن اظهارنامه دانست. این عمل در سامانه EPL انجام می گیرد و بعد از اینکه کالای در گمرک اظهار شود این عمل به صورت آنلاین و خودکار صورت می گیرد. و در همان تایم یک کد به به اظهارنامه تخصیص داده می شود. و این کد برای هر اظهارنامه جدا و کاملا منحصر به فرد است.  که به آن کوتاژ می گویند. نمونه کوتاژ را می توانید در اظهانامه ها دید. که در قسمت شماره عطف یا شماره کوتاژ مشخص می شود.

در تصوير پايين نمونه پته گمرکي را مي توانيد مشاهده کنيد.

ترخیص با پته گمرکی
ترخیص با پته

سامانه ثبت پته گمرکی

سامانه ثبت پته گمرکي يا سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیصیه منظور پیگیری کالا در مسیر و مقصد با  ایجاد شناسه انبار پدید آمده است. و یکی از قوانین ترخیص کالا از گمرکات داشتن کد انبار یا شناسه انبار می باشد. یکی از توانایی های این سامانه، تعیین و تشخیص نوع پروانه و یا صاحب کالا برای انتخاب انبار به عنوان مقصد در گمرک است. که انبار با وارد کردن شماره سریال یا کد صاحب کالا دسترسی به استفاده از شناسه را صادر می نماید. ثبت پته گمرکی در سامانه به صورت اینترنتی است و می تواند در کمترین زمان صورت گیرد.

چگونگی دریافت پته گمرکی به زبان ساده

اگر هنوز هم با توضیحاتی که گفته شد. در دریافت  این سند مشکل دارید. می توانید به راحتی با شرکت بازرگانی ماندگار تماس بگیرید. و از مشاوران با تجربه آنها در این زمینه مشورت بگیرید. اين شرکت بيش از 20 سال سابقه کار در حوزه ترخيص کالا و ارائه خدمات گمرکي به تجار را دارد.

پته گمرکی چگونه ثبت می شود؟

زمانی که در گمرک حضور دارید، چنانچه کالاهای مورد نظر به عنوان مسافر شناخته شود یا هدیه و سوغاتی برای اشخاص معمولی باشد مسئول فنی سازمان گمرک در صورتی که تشخیص دهد کالاهای شما غیر تجاری است در سامانه گمرک به صورت الکترونیکی آن را ارائه کرده و ثبت می کند.

با توجه به تخلفاتی که قبلاً در این زمینه رخ داده، امروزه از طرف اداره گمرک سخت‌گیری‌های زیادی برای تشخیص وجود دارد.

پته گمرکی شامل چه کالاهایی می شود؟

قطعاً پته نیز روال و مرحله های خاص خود را به دنبال دارد که در ادامه برای شما بیان میکنیم شامل چه کالاهایی می شود.

  • توجه داشته باشید چنانچه کالاهای مورد نظر در رابطه با مواردی همچون تعداد، ارزش، حجم و وزن و دیگر موارد مربوطه خارج از جنبه تجاری باشد و تنها به عنوان نمونه به کشور وارد شوند به صورت پته گمرکی ترخیص خواهند شد.
  • همچنین باید از لحاظ تعداد و قیمت نیز دارای جنبه تجاری نباشد و فقط برای واحدهای تولیدی استفاده شوند. بنابراین با تشخیص گمرک و داشتن مجوز های ترخیص برای این پته های غیر تجاری صادر می کنند. به این نکته دقت داشته باشید که دستمزد و حقوق این کالا ها باید به طور کامل پرداخت شود و ترخیص این کالاها به اینگونه است که نیازی به کارت بازرگانی و اظهارنامه ندارد، چرا که در گمرک غیر تجاری بودن آن تشخیص داده میشود.
  • کالاهای وارداتی که ارزش آن کمتر باشد برای افراد عادی به دو شرط بستگی دارد که این کالا ها ممنوع نبوده و تجاری نباشند اما برای شرکت های تولیدی با ارزش بیشتر امکان ترخیص کالای خود را بدون اظهارنامه وجود دارد. با دستور رئیس سرویس در مواقع ضروری می‌توان اقدام به صدور پته مسافری برای ترخیص کالای خود مهیا کرد.

پته های گمرکی دارای ارزش مشخصی نمی باشد چرا که به عنوان یک پروانه گمرکی شناخته شده و به اظهارنامه ادغام و اطلاعاتی مختصر نیاز دارد نمونه هایی از جمله هدیه و سوغات کالاهای مسافران از جمله کالاهایی هستند که با صدور پته میتوان آنها را ترخیص کرد که ارزش و سقف آن به تشخیص گمرک واگذار شده است و با تشخیص آن ها زمان آن نیز تغییر میکند.

روش ثبت نام پته

برای ثبت پته گمرکی نیاز است از طریق الکترونیکی اقدام کنید چرا که در سالهای قبل این روش به صورت دستی ثبت شده و نیاز به اظهار کالا نبوده است اما با وجود بخشنامه جدید و معاون فنی گمرک نحوه ثبت نام تغییر کرده و بعد از تایید پته مسافری و غیر تجاری بودن آن باید به صورت الکترونیکی اقدام کرد.

 لازم به ذکر است که برای ترخیص کالاها باید برخی از امور اولیه را انجام داد که به آنها تشریفات گمرکی می گویند پس قبل از ترخیص کالا باید به امور اولیه توجه داشت و تمامی آنها را به صورت صحیح انجام داد.

مزیت های پته گمرکی

  1. با استفاده از پته گمرکی شما نیاز به ثبت سفارش ندارید و به راحتی میتوانید پته گمرکی خود را ثبت کنید.
  2. زمانی که کالا از سوی پته مسافری تشخیص داده میشود نیاز به اظهارنامه و کارت بازرگانی ندارد.

 اما تفاوت های بین پته گمرکی و برگ سبز وجود دارد زیرا در گمرک به این دو سند ترخیص تقسیم شده است.

  1. برگ سبز همان پروانه و مجوز ورود گمرکی می باشد که کالای تجاری را به گمرک ایران وارد می کنند.
  2. پته همان مجوز ترخیص است که برای کالاهای غیر تجاری استفاده می شود.

تفاوت اساسی و مهم بین برگ سبز و پته به این گونه است که برای ترخیص کالاهای خود نیاز به اظهارنامه و ثبت سفارش وجود ندارد اما در روش برگ سبز برای ترخیص کالا نیاز به اظهارنامه گمرکی میباشد.

نحوه ثبت پته در سامانه انبار

پته به عنوان یک مجوز خاصی است که بر اساس آن می‌توانید کالای مورد نظر را از گمرک ترخیص کنید. البته پته برای ترخیص هر نوع کالای تجاری صادر نمی‌شود. در واقع تنها برای کالاهایی که از نظر ارزش، وزن و تعداد بسیار محدود هستند و جنبه تجاری پیدا نمی‌کنند؛ صادر خواهد شد. قطعاً شما هم می‌خواهید با نحوه ثبت پته در سامانه انبار آشنا شوید. برای ثبت نام باید از روش الکترونیکی استفاده کرد.

اگرچه در گذشته روش دستی بسیار رواج داشت اما امروزه با پیشرفت علم روش الکترونیکی اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث سرعت بخشیدن به امور نیز می‌شود. البته بر اساس بخشنامه‌های جدید نیز ثبت نام به صورت اینترنتی است و پس از تاییدیه پته باید به صورت الکترونیکی دیگر مراحل آن را نیز طی کرد. برای ترخیص کالا یکی از قوانین خروج از گمرک داشتن کد انبار یا شناسه انبار است.

حتی می‌توانید با کمک این سامانه مرحله تعیین و تشخیص نوع پروانه و صاحب کالا را نیز پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که پته مزایای بسیار زیادی دارد و با کمک آن نیاز به ثبت سفارش نیست و به راحتی پته گمرکی ثبت می‌گردد. زمانی که محموله شما را از سوی پته مسافری تشخیص دهند، نیاز به اظهارنامه و کارت بازرگانی نیز نخواهد بود.

نمونه پته گمرکی

پته گمرکی یک سند است که به منظور ترخیص برخی از کالاها با ارزش و وزن پایین از آن استفاده می‌کنند. تمامی تولید کنندگانی که خط تولید آنها تعطیل نمی‌شود و دائماً در حال فعالیت هستند، چنین مجوزی را دولت برای آنها صادر کرده است. در واقع در صورت نیاز می‌توانند حجم کمی از کالای مورد نظر خود را وارد و ترخیص کنند. معمولاً پته برای کالاهایی با ارزش ۱۰۰۰ دلار طبق تعرفه گمرک ایران و وزن ۵۰۰ کیلوگرم قابل استفاده است.

 نمونه پته گمرکی شامل یک سند مخصوصی می‌باشد که وارد کنندگان بر اساس این مجوز دریافت شده می‌توانند کالاهای خود را ترخیص نمایند. شما نیز با در دست داشتن نمونه پته گمرکی مخصوص کالاهای خود می‌توانید اقدام به واردات و ترخیص کالای مورد نظر کنید. در واقع این روش به عنوان سریع‌ترین روش ترخیص محموله از گمرک است.

تنها در صورتی اقدام به ترخیص با پته می‌شود که کالای مورد نظر از نظر تعداد و ارزش، جزو کالاهای تجاری محسوب نشود. تمام کالاهایی که به گمرک می‌رسند، اگر از نظر ارزش و حجم جنبه تجاری نداشته باشند، می‌توان برای آنها پته گمرکی دریافت کرد و از طریق آنها اقدام به ترخیص کالا نمود. حتی از نظر قیمت و تعداد نیز جنبه تجاری ندارند، به طور کلی برای کالاهای با ارزش کمتر از ۱۰۰۰ دلار دریافت پته امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

 در یک تقسیم بندی کلی می توان گفت روش پته جز سریعترین روش های ترخیص کالا به شمار می رود که بهترین کاربرد را دارد.

در سال‌های اخیر در روند پته و ترخیص گمرکی غیر تجاری آن به خصوص حمل و نقل هوایی تخلفات زیادی صورت گرفته است که این تخلفات بیشتر به دلیل ثبت اطلاعات نادرست کالا بوده است به همین علت روش بازرسی کالا و ترخیص آنها به روش سختی اعمال می شود تا در زمان ترخیص از تخلف های زیاد در روند پته جلوگیری کنند و به صورت الکترونیکی صاحب کالا باید کالای خود را اظهار کند تا مشکلات را به حداقل برسانند.

شما میتوانید با استفاده از بازرگانی ماندگار کالای خود را با سرعت و بدون هیچ مشکلی وارد کنید. بازرگانی ماندگار با سابقه درخشان می تواند بهترین خدمات را برای متقاضیان خود ارائه دهد پس با خدمات بازرگانی ماندگار تجربه کاملا متفاوت و راحت کسب کنید.

One thought on “پته گمرکی و نحوه ثبت آن

  1. پیمان میگوید:

    پته رو کسی که تازه تولیدیش رو راه اندازی کرده و هنوز جواز تولیدیش در حال رسیدگی هست رو میتونه بگیره؟

    • نیلوفر عمارلو میگوید:

      سلام دوست عزیز، بله هر فردی یک بار در سال می تواند پته گمرکی بگیرد اما برای کامل کرن دانش خود در این زمینه با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین