ممکن است بسیاری از افراد با شنیدن کلمه حمل و نقل زمینی به معنای کلی آن آشنایی داشته باشند. و پیش فرض هایی را از این نوع حمل و نقل در ذهن داشته باشند. این مسئله کاملاً طبیعی است زیرا یکی از قدیمی ترین انواع حمل و نقل همین حمل و نقل زمینی می باشد. در گذشته حمل و نقل زمینی به واسطه حیوانات و چهارپایان انجام می ‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی، بشر وسایل دیگری را برای حمل و نقل زمینی انتخاب کرد و به آن سهولت و سرعت بخشید.

در این قسمت می خواهیم هر آن چیزی را که در رابطه با این مسئله وجود دارد بازگو کنیم. پس اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید پیشنهاد ما به شما خواندن این مقاله تا انتهای آن است.

حمل و نقل زمینی چیست؟

این نوع از حمل و نقل در حال حاضر یکی از رایج ترین سیستم های حمل و نقل در کل کشور شناخته می‌شود. البته قابل ذکر است که این روش فقط در داخل کشور کارایی ندارد. و به عنوان یکی از روش های بین المللی نیز استفاده می شود. بسیاری از شرکت های بازرگانی برای اینکه کارهای خود را به کشورهای دیگر حمل و نقل کنند از این روش استفاده می کنند. طبق آمار سهم حمل و نقل زمینی برای بارهایی که در داخل کشور جابجا می‌شود حدود ۸۵ درصد می باشد. همین مسئله اهمیت بسیار زیاد این نوع از حمل و نقل در داخل کشور را نشان می دهد.

احتمالاً اولین مسئله‌ای که در ذهن هر فردی بعد از شنیدن کلمه حمل و نقل زمینی خطور می کند مربوط به جابجایی مسافران و انسان‌ها می باشد. اما خوب با توجه به آن چیزی که گفته شد هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. و این روش علاوه بر نقل و انتقال انسان‌ها به حمل و نقل بارها و کالاها نیز مربوط می شود.

یکی از موارد قابل ذکر در حمل و نقل زمینی این است که اگر مسیر جابجایی شما کوتاه باشد. مطمئنا بهترین گزینه حمل و نقل زمینی است. اما اگر به طور معمول فاصله بین مبدا و مقصد مورد نظر شما بسیار زیاد باشد. و مسئله زمان نیز برای شما دارای اهمیت بسیاری باشد. شاید این گزینه معقول و منطقی به نظر نیاید.

 اما به طور کلی حمل و نقل زمینی مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایب آن دارد. که باعث شده است این روش از قدیم تا هم اکنون به عنوان یک روش رایج برای حمل و نقل کالاها استفاده شود.

 در ادامه به انواع حمل و نقل زمینی و مزایای آنها اشاره خواهد شد.

حمل و نقل زمینی

انواع حمل و نقل زمینی

حمل و نقل ریلی یا راه آهن

این نوع از حمل و نقل روش بسیار مطمئنی برای انتقال انواع کالاها و بارها و آن هم در حجم بالا می باشد. همانطور که می‌دانید قطارها از کابینهای طویل و حجیمی برخوردار هستند. که به همین دلیل می توانند بارهای زیادی را در خود نگهداری کند. و آنها را به صورت مطمئن و سریع از طریق خطوط راه‌آهن انتقال دهند. برای اینکه به صورت بین ‌المللی بخواهیم کالاها را از طریق خطوط ریلی به کشورهای دیگر انتقال دهیم نیاز به برخی از زیرساخت ها می باشد. که اگر این زیرساخت‌ها و امکانات در کشور فراهم شود می‌توان یک قسمت اعظم از ترانزیت بین‌المللی را به حمل و نقل ریلی اختصاص داد.

حمل و نقل جاده ای

این نوع از حمل و نقل نیز عموماً با استفاده از وسایل نقلیه انجام می شود. وسایل نقلیه ای که در حمل و نقل جاده ای به کار می رود عبارتند از کامیون، تریلی و برای مسافران از اتوبوس استفاده می شود. حمل و نقل کالاها و بارها معمولاً از طریق راه های آسفالت صورت می گیرد و مزیت استفاده از از راههای جاده ای این است که این جاده ها در انتخاب مسیر انعطاف پذیر هستند. همچنین سریع و ارزان بوده و بسیاری از افراد این نوع از حمل و نقل را انتخاب می کنند.

حمل و نقل زمینی

مزایای استفاده از حمل و نقل زمینی

اولین مزیتی که از این نوع حمل و نقل به ذهن هر کسی خطور می کند ارزان بودن این روش نسبت به سایر روش ها می باشد. در این روش نیروی انسانی کمتری مشارکت داشته و بنابراین همین مسئله باعث می شود که حمل و نقل زمینی مقرون به صرفه تر باشد.

 علاوه بر این حمل و نقل به شیوه زمینی در زمان مقرر انجام مش شود. و تحویل آن نیز در زمان مقرر انجام می شود. یعنی این نوع از انتقال و جابجایی دارای نظم بوده و قواعد و قوانینی بر آن حاکم است که باعث می‌شود شما در مدت زمان تعیین شده تان بتوانید کالای مورد نظر خود را انتقال دهید.

 بارنامه باید برای هر نوع از کالا صادر شود که مشخصات دقیق بارها در آن نوشته شود. به طور مثال نام فرستنده و گیرنده، مشخصات کامل بار، زمانی که کالا تحویل می شود و یا مشخصاتی مانند مبدا و مقصد ارسال و گزینه هایی از این دست.

بسیاری از شرکت ‌های بازرگانی هستند که می‌ توانند انواع بارها وکالاهای شما را با اطمینان بسیار بالا از طریق حمل و نقل زمینی در داخل کشور و یا به خارج از کشور منتقل نمایند. بازرگانی ماندگار در این زمینه با تکیه بر سالها تجربه می تواند بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. شما با اطمینان خاطر می توانید کالا و بارهای مورد نظر خود را به بازرگانی ماندگار بسپارید. و در مقصد مورد نظر در زمان مقرر شده کالای خود را دریافت نمایید. همچنین این بازرگانی به شما در زمینه خرید از کشورهای مختلف مانند خرید از چین ، ترکیه و امارات نیز کمک می کند.