رفع تعهد صادراتی همان بازگشت ارز به اقتصاد کشور می باشد که از روش‌های مختلفی امکان پذیر می شود. یکی از این روش ها را می توان با استفاده از بازرگانی ماندگار ارزهای صادراتی را به فروش رسانده و به عنوان حواله ارزی بعد از چند ماه بازمیگردد.

همانطور که میدانید صادرات با ارز وارد کشور می‌شود که نقش بسیار مهمی در پیشرفت اقتصاد  کشور دارد اما در سال های اخیر در برخی مواقع صادرات از سوی صادر کنندگان با وارد کردن ارز همراه نبوده که مورد توجه دولت  قرار گرفته است.

 برای حل این مشکل در سال‌های اخیر دستورالعملهای جدیدی برای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تصویب کرده اند که بر اساس آن صادر کننده بتوانند طبق مقررات، برای رفع تعهد صادراتی خود اقدام کند.

 اهمیت رفع تعهد صادراتی

همانطور که گفته شد واردت کالا چه واردات از چین باشد یا واردات از ترکیه یا هر کشور دیگری باعث خروج ارز از کشور و صادرات کالا باعث ورود ارز به کشور می شود که این عمل بر روی رشد اقتصادی تاثیر میگذارد. طبق ماده ۱۴۱ قانون مالیات ها کل درآمد به دست آمده از مالیات معاف میشود که به صورت ۲۰ درصد می باشد اما در سال‌های اخیر برخی با مشکلات مختلفی در رابطه با صادرات و ورود ارز به  کشور شده اند که می تواند از جانب صادرکننده و وارد کننده ارز به داخل کشور باشد.

در سال های اخیر با توجه به تجربه های دولتی از جمله معافیت مالیاتی که برخوردار هستند، زمانی کالا و خدمات از کشور خارج می‌شود ارز وارد کشور شده که جایگزینی انجام نمی گیرد و باعث بروز مشکلات مختلفی برای اقتصاد و دولت می شود اما در چند سال گذشته مقررات های متعددی برای مقابله با  اقدام های غیر قانونی اجرا شده است که در این قوانین سعی کرده اند با داشتن ضمانت های قانونی مشکل را برطرف کنند.

 به همین علت در سال های اخیر،  بانک مرکزی دستورالعملهای صدور شده است که طبق این دستور، صادر کننده کالا برای بهره گیری از معافیت های مالیاتی باید در این قانون مستقیم ملزم به تعهدات ارزی شود و طبق این دستورالعمل، آن را به چرخه اقتصادی برگرداند.

 با توجه به این توضیح، زمانی که صادر کننده از مالیات معاف باشد اما باید مالیات صادرات را در هنگام صادر، از طریق گمرک وصول کند چرا که این افراد برگشت ارز از صادر کردن و رفع تعهدات صادراتی خود برای پس گرفتن مالیات پرداخت شده با مقررات قانونی اقدام می کنند.

 بنابراین در یک توضیح کلی می توان گفت صادر کننده یک درصد مشخصی از ارز به دست آمده از صادرات را با روش های تعیین شده توسط دولت در یک مهلت معین قانونی به اقتصاد کشور بازگرداند و بعد از انجام این عمل می‌تواند برای رفع تعهدات صادراتی خود برای پس گیری مالیات پرداخت شده خود اقدام نماید.

رفع تعهد صادراتی
رفع تعهد صادراتی

روش های رفع تعهد صادراتی

برای رفع تعهد صادراتی و معاف شدن از پرداخت مالیات لازم است طبق دستورالعمل های تعهد صادراتی از روش‌های قانونی در یک مهلت معین ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند.

سوال مهم رایج در رابطه با رفع تعهد صادراتی مطرح شده است که میتوان با استفاده از روش اینترنتی یا سامانه های مختلف امکان پذیر است یا خیر؟ که می توان در پاسخ به این سوال گفت: با استفاده از سامانه بازرگانی ماندگار که برای متقاضیان قابل دسترس است رفع تعهد صادراتی خود را از طریق این سامانه انجام داد.  انجام مراحل مختلف رفع تعهد صادراتی را از منوی عملیات ارزی سپس بر روی گزینه فروش ارز کلیک نمایید. و در صفحه جدید دکمه ایجاد ارز را بزنید سپس مشخصات ارزی را وارد کرده و دکمه ثبت را کلیک نمایید.

طبق ماده ۵ تبصره ۶ با برخورداری از معافیت مالیاتی باید ارز حاصل از صادرات را در قانون های مقرر به چرخه اقتصاد بازگرداند. و مراحل مربوط به رفع تعهد صادراتی را انجام دهد. که در این راستا توسط کمیته ماده ۲ صادرکننده میتواند در مهلت های مقرر ۹۰ درصد ارزش های پروانه صادرات  که توسط گمرک اعلام شده است به اقتصاد برگرداند.

سپس به تعهدات صادراتی خود عمل کند. بعد از آن، صادر کننده مالیات صادر  خود را پرداخت می کند. بعد نیاز است برای رفع تعهدات صادراتی اقدام کند. که به روش های مختلف از جمله: انتقال دادن ارز به شخص دیگر، انجام واردات در مقابل صادرات، دیون تسهیلاتی انتقال ارز به بانک، صرافی به صورت اسکناس و… می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله شما را به طور کامل با رفع تعهد صادراتی آشنا کردیم. شما می توانید با استفاده از بازرگانی ماندگار به صورت کامل تعهدات صادراتی خود را رفع کنید.

 همانطور که میدانید برای رفع تعهدات صادراتی،   یک بازه زمانی مشخصی مقرر شده است. که طبق کتاب راهنمای رفع تعهد از سوی بانک مرکزی، حداکثر ۶ ماه مهلت دارد که باید در تعهد صادراتی خود را رفع کنید. کمیته اقدام ارزی، مهلت رفع تعهدات را تا پایان همان سال تمدید کرده است. که می‌توان گفت این مهلت نیز نسبت به معافیت مالیاتی نمی باشد پس در مهلت مقرر برای رفع تعهد خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین