ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا عبارت است از مجوز ورود کالاهای خارجی خریداری‌ شده که این ثبت سفارش توسط سیستم وزارت بازرگانی انجام می‌ پذیرد. در واقع یکی از مراحل اولیه واردات کالا محسوب می‌ شود.
مجوز ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت صادر می‌ شود. و روی آن یک شماره هشت رقمی درج شده‌ است. این شماره شامل مجوز و تاریخ مجوز، ثبت سفارش همراه با شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی کالا است. که توسط شرکت وارد کننده و تولید کننده ثبت می‌ شود.

البته علاوه بر اینکه حود شما می توانید به این کار اقدام کنید. شرکت های مختلف مثل شرکت بازرگانی ماندگار نیز این کار را برای شما در کمترین زمان انجام می دهد. جهت ثبت سفارش در این شرکت کافی است با شماره های موجود در سایت با ما ارتباط بگیرید.

مراحل ثبت سفارش برای واردات

ثبت سفارش کالا مراحل و قوانین و مقرراتی دارد. که ما در زیر به برخی از آن‌ ها اشاره می‌ کنیم.
۱. اطلاع از تعرفه کالایی که مورد ثبت سفارش قرار گرفته‌ است.
۲. گرفتن پروفرما از طرف فروشنده کالا
۳. اخذ مجوز واردات کالا طبق مجوز مقررات صادرات و واردات و قوانین کشور
۴. اخذ بیمه نامه از طرف شرکت بیمه
۵. تکمیل فرم ثبت سفارش از طریق معاونت بازرگانی خارجی
۶. ثبت سفارش در بانکی که واسطه معامله بوده‌ است.

ثبت سفارش کالا

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا

اگر قصد ثبت سفارش کالا را دارید ابتدا باید برخی مدارک را دارا باشید. تا بتوانید این کار را انجام دهید در زیر به برخی از این مدارک اشاره می‌ کنیم.
. کارت بازرگانی معتبر صادر شده از سوی وزارت بازرگانی
. ثبت‌ نام و اخذ کارت عضویت وزارت بازرگانی
. گرفتن مجوزهای قانونی برای واردات
. دارا بودن اصل پروفرما
. دارا بودن اظهارنامه، تعرفه، ارزش و محاسبات مربوطه که هر کدام از این‌ ها باید با دقت تنظیم شوند.

انواع ثبت سفارش

ثبت سفارش کالا به چند نوع مختلف انجام می‌ پذیرد که هر کدام از این انواع بسته به شرایط فرد تجارت کننده و شرایط کالا و شرایط گمرکی بستگی دارد. این موارد عبارت‌ اند از افتتاح، جایگزین، حمل، کانتینر، افتتاح از محل تنخواه و اصلاحیه.
در نوع دیگری از ثبت سفارش که بر اساس روش پرداخت انجام می‌ گیرد ثبت سفارش به انواع ارز بانکی و ارز غیر بانکی تقسیم‌ بندی می‌ شود.
 ارز بانکی به چند صورت مدت‌ دار، نقدی، حواله بانکی و غیره انجام‌ پذیر است. برات وصولی نیز یکی از این مراحل می‌ باشد.
 ارز غیر بانکی نیز به چند صورت واردات در مقابل صادرات ارز و متقاضی منشا ارز خارجی و بدون انتقال ارز صورت می‌ گیرد.

ثبت سفارش بازرگانی

یکی از گام‌های مهم واردات، مرحله ثبت سفارش بازرگانی است. برای واردات هرگونه کالایی هر شخص حقیقی یا حقوقی در گام نخست باید اقدام به اخذ مجوز کند. درواقع این مرحله با نام مجوز ثبت سفارش کالا شناخته می‌شود که معمولاً در یک بازه زمانی ۶ ماهه صورت می‌گیرد.

 مرحله ثبت سفارش خود به عنوان یک مجوز رسمی می‌باشد که توسط سازمان توسعه و تجارت بایستی آن را دریافت کرد. روی ثبت سفارش بازرگانی یا مجوز آن یک شماره ۸ رقمی وجود دارد که مجوز و تاریخ مجوز ثبت سفارش نیز روی همین برگه در کنار مجوز درج می‌گردد.

برای ثبت سفارش کالا نیاز به مدارکی چون کارت بازرگانی، استاندارد اجباری، پیش فاکتور، اخذ گواهی فنی از دستگاه‌های مربوطه، اخذ شناسه فروشنده از سامانه فیدا، اسناد خرید، اسناد حمل به بانک کارگزار، ارائه شناسنامه و غیره همگی مدارکی هستند که برای اخذ مجوز ثبت سفارش بایستی تمامی آنها را در دست داشت.

ثبت سفارش به عنوان یک مجوز ورود برای تمامی کالاهای خارجی است. بر اساس درخواست متقاضی ثبت سفارش نیز در مدل‌های مختلفی انجام می‌شود. بر اساس روش پرداخت نیز ثبت سفارش به صورت ارز بانکی و غیر بانکی انتخاب می‌شود که به صورت مدت‌دار یا بدون انتقال ارز خواهند بود.

مجوز ثبت سفارش

مجوز ثبت سفارش همان اسنادی است که شما بر اساس آن سفارش خرید محموله خود را در سامانه مورد نظر ثبت می‌کنید. برای مجوز ثبت سفارش شما باید گام‌های متعددی را پشت سر بگذرانید تا بتوانید مجوز ثبت را دریافت نمایید. اولین گام اخذ پروفرما از فروشنده خواهد بود.

در واقع پرفرما همان پیش فاکتوری است که تمامی مشخصات محموله، شرایط و قوانین مورد نظر طبق تایید دو طرفین معامله در آن درج شده و مورد تایید آن دو طرف می‌باشد. بایستی از تعرفه کالای مورد نظر آگاه شوید تا هنگام ثبت سفارش آن را تایید کنید.

ارزش محموله را در سامانه گمرک باید بررسی نمایید، در نتیجه نوبت به بررسی اولویت کالایی می‌رسد. در واقع کالاهای وارداتی از نظر مشخصات مختلف و با در نظر قرار دادن شرایط اولویت بندی می‌شوند.

پس از آن باید بدانید که این کالای مورد نظر مشمول دریافت چه مجوزهایی است و پس از آن از سازمان‌های مربوطه مجوزهای لازم را اخذ کنید. مرحله بارگذاری پیش فاکتور و تکمیل فرآیند ثبت سفارش را بایستی در سامانه جامع تجارت انجام دهید.

 در نتیجه پس از ثبت سفارش در این سامانه باید به شرکت بیمه و اخذ بیمه نامه رفته تا محموله خود را بیمه کنید. در بانک نیز ثبت سفارش شما بایستی ثبت گردد تا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانکی مجوز داشته باشید.

سامانه ثبت سفارش کالا

مرحله ثبت سفارش کالا را باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی انجام دهند. در واقع تمامی اشخاصی که عزم وارد کردن کالا از سایر کشورها کرده‌اند، باید اقدام به ثبت سفارش کالا کنند. توجه داشته باشید که تمامی وارد کنندگان ملزم به رعایت قوانین و شرایط بسیار زیادی هستند.

 در غیر این صورت ثبت سفارش هرگز برای آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. اما این افراد با مراجعه به سامانه ثبت سفارش کالا، پروسه ثبت سفارش را پشت سر می‌گذارنند. در سامانه جامع تجارت امکان ثبت سفارش کالا وجود دارد. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق این سامانه می‌توانند سفارش خرید محصول مورد نظر از کشورهای خارجی را ثبت نمایند.

 تمامی اطلاعات محصول مورد نظر که در پیش فاکتور درج شده مو به مو بایستی در این سامانه درج شود. در نتیجه این سامانه از طریق سیستم‌های یکپارچه بانک مرکزی گمرک، اداره امور مالیاتی و … تمامی اطلاعات ارائه شده را بررسی می‌کند.

در صورتی که قبلاً در این سامانه عضو بودید، گزینه عضویت دارم را انتخاب کرده و مشخصات خود را درج خواهید نمود. سامانه ثبت سفارش کالا در صورت تایید مجوز ثبت سفارش کالا، یک کد ۸ رقمی را به شما ارائه می‌دهد. چنانچه کالاهای سفارشی شما بسیار زیاد باشد، نام آنها را در برگه‌های جداگانه‌ای درج می‌کنند و در نتیجه به مجوز ثبت سفارش ضمیمه می‌گردد.

هزینه ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا به عنوان مهم‌ترین پارامتری است که تمامی بازرگانان یا وارد کنندگان برای واردات هر محصولی بایستی این مرحله را پشت سر بگذرانند.

یکی از نکات مهم مورد توجه قرار دادن هزینه ثبت سفارش کالا است. طی این مرحله متقاضیان بایستی از تعرفه کالای مورد نظر اطلاع داشته باشند. پس از اینکه پروفرما را از فروشنده دریافت کردند، تمامی اطلاعات آن را در سامانه درج می‌کنند. در این پروسه هزینه‌ای تحت عنوان هزینه حق ثبت سفارش پرداخت می‌گردد و این هزینه هر ساله بر اساس نوع کالا، دیگر شرایط مربوط به آن، قوانین کشور و بودجه تعیین می‌شود.

هزینه ثبت سفارش پس شامل همان حق ثبت سفارش می‌شود که برای ثبت سفارش واردات باید حتماً تمامی بازرگانان یا اشخاص حقیقی یا حقوقی آن را پرداخت کنند. این کارمزد  درصد ارزش واقعی محموله وارداتی خواهد بود، در واقع بر اساس یک فرمول خاصی این هزینه ثبت سفارش را تعیین خواهند نمود.

هر محموله‌ای که شما قصد واردات آن را دارید، ارزش گذاری می‌شود. حال معادل نیم درصد ارزش واقعی محموله خریداری شده، تحت عنوان هزینه ثبت سفارش کالا پرداخت می‌گردد. در واقع ارزش واقعی کل پیش فاکتور را در نرخ ارز ضرب می‌کنند، در نتیجه عدد حاصل شده بر ۲۰۰۰ تقسیم خواهد شد. پس رقم رهایی که به دست می‌آید کارمزد کالای ثبت شده وارداتی است که به عنوان هزینه ثبت سفارش کالای وارداتی شما آن را پرداخت می‌کنید.

ثبت سفارش با بازرگانی ماندگار

با مختصر توضیحات بالا درمی‌ یابید که چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی وقتی‌ که قصد دارند کالایی را به‌ صورت قانونی وارد کشور و در عرصه واردات فعالیت داشته باشند، الزاماً باید مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه تجارت کشور بگیرند. و پس‌ از اخذ این مجوز تمام مراحل آن را گام‌ به گام انجام داده باشند. تا مجاز به واردات کالا باشند.

ولی شما می توانید از طریق شرکت بازرگانی ها نیز این کار را انجام دهید. که در این راستا بازرگانی ماندگار با 17 سال فعالیت می تواند به شما کمک کند. جهت این کار شما کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید. تا در کمترین زمان کارهای شما صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین