سامانه ترخیص کالا از گمرک

سامانه ترخیص کالا از گمرک یکی از خدماتی است. که در چند سال اخیر سازمان گمرک برای تسهیل و سرعت بخشیدن به کار صادرات و واردات در اختیار ارباب رجوع قرارداده داده است. این سامانه این امکان را برای متقاضیان استفاده از خدمات گمرکات کشور فراهم می کند که برای ثبت سفارش و انجام کارهای مقدماتی ترخیص کالا از قبیل ثبت نام اولیه و تکمیل اظهار نامه و دریافت کد 14 رقمی را بتوانند با این سامانه انجام بدهند و پس از دریافت کد 14 رقمی کارهای خود را به صورت حضوری و مرحله به مرحله تا ترخیص کالا پیگیری نمایند.

چگونگی ثبت نام در سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات

برای ثبت نام در سامانه ترخیص کالا از گمرکات کشور و بهرمند شدن از خدمات این سامانه باید اطلاعات دقیقی از شرایط کالا، صاحبان کالا و در صورت ترخیص کالا به وسیله افرادی غیر از صاحب کالا اطلاعات این افراد یا شرکت ها باید به صورت دقیق ثبت شود.

سامانه ترخیص کالا از گمرک
سامانه ترخیص کالا از گمرک

گام اول ثبت نام در سامانه جامع مدیریت

برای وارد شدن به درگاه خدمات الکترونیک سامانه ترخیص کالا از گمرک روال کار به این شکل است. که اول باید کد ملی صاحب کالا درج و ارزیابی شود. پس از آن باید اطلاعات هویتی صاحب کالا  درج شود. و در پایان باید اظهار نامه که مربوط به مشخصات و ارزش یابی کالای وارداتی است به وسیله بازرگان یا تاجر تکمیل شود.

گام دوم ثبت نام

پس از آنکه فرایند ثبت نام و تکمیل اظهار نامه در سامانه ترخیص کالا از گمرک به پایان رسید. سیستم در یک نمای کلی تمام اطلاعات درج شده را به کاربر نشان می دهد. غرض از نمای کلی اطلاعات بازبینی اطلاعات درج شده به وسیله کاربر است. تا از صحت و درستی آن ها اطمینان حاصل کند.  در صورت درست بودن اطلاعات درج شده آن ها را تایید نماید. و اگر اطلاعات درج شده غلط  یا اشکال داشته باشد نسبت به بر طرف کردن آن اقدام نماید.

گام سوم ثبت نام

پس از آنکه اطلاعات درج شده به وسیله کاربر تایید شد کدی 14 رقمی برای صاحب کالا ارسال می شود. که صاحب کالا این شناسه را باید در تمامی مراحل ترخیص کالا در اختیار داشته باشد. تا در مراحل مختلف ترخیص،  کالا دچار مشکل نشده و احیانا مفقود نگردد.

شرکت بازرگانی ماندگار با در اختیار داشتن پرسنلی کار آزموده و آشنا به روند کار با سامانه ترخیص کالا از گمرک،  می تواند مراحل ثبت نام و تکمیل اظهار نامه کالا تا گرفتن کد 14 رقمی را در زمانی کوتاه برای صاحبان حقیقی و حقوقی کالاهای صادراتی و وارداتی انجام دهد.

سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص

سامانه جامع مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص به منظور پیگیری کالا در مسیر و مقصد با ایجاد شناسه انبار برای نظارت بر روال ترخیص کالا به وجود آمده است. یکی از قوانین ترخیص کالا در گمرک داشتن شناسه یا کد انبار می باشد. از مزایای این سامانه می توان به تعیین و تشخیص نوع پروانه یا صاحب کالا برای انتخاب انبار به عنوان مقصد کالا در گمرک اشاره نمود.

در این شرایط و با توجه به این وضعیت  با وارد کردن کد صاحب کالا یا شماره سریال دستی در سیستم،  شناسه لازم برای  پیگیری وضعیت کالا به وسیله سیستم صادر می شود. در این روش پس از ورود به درگاه سامانه گمرگ در فضای مجازی صاحبان کالا یا نمایندگان آن ها قادر خواهند بود. اطلاعات مربوط به ثبت نام و شرایط کالا و شماره و نوع انباری را که کالا در آن قرار دارد را مشاهده نمایند. و آگاهی لازم درمورد شرایط فعلی کالا ها را به دست بیاورند و بدانند که روند ترخیص کالاهای آن ها در چه مرحله ای قرار دارد.

 ثبت کالا در درگاه الکترونیکی گمرک در فضای مجازی می تواند مزیت ها و ویژگی هایی داشته باشد.  مثل:

  • آگاهی صاحبان کالا از اعلام عدم پذیرش پته گمرکی
  • گزارش موجودی صاحب کالا
  • کارتابل و وضعیت انبار داری
  • گزارش TS
  • ثبت خروج از انبار
  • ورود پته و گزارش پته های خروجی و ورودی
  •  دریافت موجودی انبار براساس پته مرجع
  •  قبض انبار

را شامل شود.

که شاید اگر این سیستم وجود نداشت می توانست شرایط برای پیگیری و اطلاع از وضعیت کالا در روند ترخیص را برای صاحبان کالا سخت و زمان بر نماید. ولی امروز از هر نقطه و مکانی که دسترسی به فضای مجازی در آنجا فراهم باشد. می توان با داشتن کد شناسایی از شرایط کالا و وضعیت ترخیص آن در گمرک اطلاعات لازم را بدست آورد. و نیاز به مراجعه حضوری به مراکز گمرکی نیست.

سامانه ترخیص کالا از گمرک
سامانه جامع تجارت ایران

ترخیص کالا به چه معنی می باشد؟

به طور کلی می توان گفت که ترخیص کالا عبارت است از انجام کلیه اقداماتی است که برای ترخیص یا آزاد سازی کالا های وارداتی و صادراتی از گمرک انجام می شود. اقدامات اداری لازم مانند ثبت سفارش،  تکمیل اظهار نامه، حمل کالا به انبار گمرک و آزاد سازی کالا معمولا توسط صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آن ها انجام می شود.

در طی مراحل این فرایند باید از زمان ثبت سفارش تا زمان آزاد سازی کالا  اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک به صورت فیزیکی و الکترونیکی انجام شود. کارهای مثل

  • آماده سازی
  • ثبت مشخصات و اسناد کالا
  • ثبت هزینه های جاری شامل مالیات، حقوق گمرکی
  • سود بازرگانی که پس از حسابرسی باید به حساب گمرک واریز شود. تا گمرک اجازه تخلیه و ترخیص کالا را از گمرک صادر کند.

به دلیل اینکه فرایند ترخیص کالا از انجام کارهای ثبت در سامانه ترخیص گمرک تا انجام مراحل حضوری کاری سخت و پیچیده است. و ممکن است در اثر کوچک ترین اشتباه در هریک از مراحل باعث توقیف کالا در انبارهای گمرک و طولانی شدن روند کار و زمین گیر شدن کالا ها در انبارهای گمرک  شود. و این کار می تواند باعث افزایش زیاد هزینه های ترخیص کالا گردد.

 شرکت بازرگانی ماندگار با توجه به داشتن تجربه و آگاهی لازم به مراحل مختلف ترخیص کالا به خصوص سامانه ترخیص کالا از گمرک می تواند کار ترخیص کالا را برای افراد و شرکت های حقیقی و حقوقی در اسرع وقت انجام دهد و باعث شود که کالا روند خوب و مطمئنی را در فرایند ترخیص طی نماید.

مراحل ترخیص کالا

اولین مرحله از سامانه ترخیص کالا از گمرک، تکمیل اظهار نامه در سامانه EPL و  ورود اطلاعات مربوط به کالا در این سامانه به صورت آنلاین می باشد. انجام این مرحله به صورت آنلاین در درگاه الکترونیک گمرک در فضای مجازی انجام می شود و نیاز به مراجعه حضوری ندارد. طبق دستورالعملی که در سایت رسمی گمرک برای ترخیص انواع کالا درج شده است. تکمیل و ارائه اظهار نامه گمرکی و کلیه اطلاعات مربوط به کالا برای ترخیص آن لازم و ضروری است.

 طبق قوانین جاری گمرک مدارکی که برای ترخیص کالا در نظر گرفته می شود. شامل مواردی است که در ادامه می آید.

  • اظهار نامه واردات قطعی
  • کپی کارت بازرگانی معتبر و  قبض انبار
  • بارنامه و ترخیصیه
  • گواهی مبداء
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • اعلامیه تامین ارز یا نامه برات
  • پروفورما یا پیش فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش
  • بیمه نامه و پروانه بهره برداری
  • کاتالوگ و برشور
  • مجوزهای قانونی و مدارک لازم جهت ترخیص کالا مانند بهداشت، انرژی هسته ای، استانداردهای لازم
  • قرنطینه نباتی و سایر مجوزهای لازم
  • وکالت نامه رسمی و کارت حق العمل کاری و پروانه صادراتی

مدارکی هستند. که برای ترخیص کالا از گمرک در مراحل مختلف باید برای ثبت در پرونده به صورت غیر حضوری یا حضوری تحویل کارگزاران گمرک شود.

نکات استفاده از سامانه ترخیص کالا از گمرک

مراحل ثبت مشخصات  کالا،  صاحبان کالا و تکمیل اظهار نامه هرچند ممکن است توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی او انجام شود. ولی باید به این کته توجه کرد که هرگونه ثبت اشتباه و غیر واقعی اطلاعات ممکن است به ضرر صاحبان کالا تمام شود. و در ادامه کار به دلیل نقص،  اشتباه بودن یا غیر واقعی بودن مدارک باعث شود. تا کالا به مسیر زرد و قرمز هدایت و این کار باعث معطلی بیش از حد کالا در انبارهای گمرک شده و به طبع این وضعیت باعث بالا رفتن هزینه ترخیص صاحبان کالا شود. همچنین اگر افراد غیر حرفه ای و تازه کار مسئول تکمیل اظهار نامه در سامانه ترخیص کالا از گمرک شوند ممکن است. به دلیل نا آشنایی با روند کار باعث ارزش گذاری نادرست و غیر واقعی برای کالا شوند. که این وضعیت مثل تیغ دو لبه ممکن است باعث ضرر و زیان صاحب بار شود.

اگر به دلیل نا آشنایی میزان ارزش گذاری کالا کمتر از حد معمول باشد. ممکن است با توجه به مدارک کالاها که در سامانه ثبت شده است کارشناسان گمرک را به این نتیجه برساند. که این ارزش گذاری با اطلاعات ثبتی همخوانی ندارد. و آن را غیر واقعی اعلام کنند. و کالاها به مسیر قرمز یا زرد منتقل شود. همچنین اگر قیمت کالا بیشتر از چیزی که هست محاسبه شود. ممکن است در هنگام محاسبه عوارض کالا موجب بالا رفتن عوارض گمرکی و ضرر و زیان صاحبان کالاها شود.

 شرکت بازرگانی ماندگار با دراختیار داشتن نیروهای کار آمد و ماهر می تواند. به شکلی مناسب و مفید مراحل  ثبت و تکمیل اظهار نامه را برای تجار و بازرگانان حقیقی و حقوقی به صورت معقول و منطقی انجام دهد. تا موجب ضرر و زیان صاحبان کالا های وارداتی و صادراتی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین