مراحل ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا با هدف ارائه کالا و اجناس به گمرک و آزادسازی آن برای صادرکننده یا وارد کننده انجام می شود. در این صورت کالای در حال خروج یا وارد شده جنبه قانونی پیدا می کند. ترخیص کالا  از گمرک چندین مرحله است. که البته این مراحل را ترخیص کار گمرگ بهتر از هر کسی با آنها آشنایی دارد. ولی ما در این مقاله به تفضیل به آن خواهیم پرداخت و شما را با تمام مراحل آن آشنا خواهیم کرد.

ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL

برای شروع ترخیص کالا از گمرک باید از تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت اطلاعات در سیستم گمرک کشور شروع کرد. با توجه به این امکان که با مجهز شدن اغلب گمرکات کشور به سامانه EPL، مرحله اول از طریق این سامانه گمرکی به صورت آنلاین انجام می شود. پس از آن دیگر نیازی به انجام امور اظهار کالا به صورت حضوری نخواهد بود.

بر طبق دستورالعملی که در سایت رسمی اداره اسلامی ایران به منظور ترخیص کالای وارداتی و خروج کالای صادراتی درج شده است، اظهارنامه گمرکی باید به گمرک تحویل داده شده و اظهارکننده کالا باید تمامی اطلاعات مربوطه را در آن وارد کند.

در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

مراحل ترخیص از گمرک
مراحل ترخیص

اسناد لازم برای اظهار کالا جهت واردات قطعی کدام اند؟

  • اسناد لازم برای اظهار کالا و ترخبص کالا از گمرک  جهت واردات قطعی که باید توسط مالک کالا و یا نماینده وی تهیه شود عباتند از :
  • اظهارنامه واردات قطعی (پیش نویس و ثبت در سیستم EPL گمرک)
  • کپی کارت بازرگانی معتبر (مرتبه اول اصل کارت جهت کدینگ)
  • قبض انبار، هنگامی که کالا به انباردار گمرک تحویل داده می شود. برای صاحب کالا به عنوان رسید محموله صادر خواهد شد.
  • بارنامه
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور یا سیاهه خرید
  • اعلامیه تأمین ارز یا نامه برات (در صورتی که روش پرداخت اعتبار اسنادی یا برات باشد)
  • پروفورما (پیش فاکتور)
  • مجوز ثبت سفارش
  • لیست عدلبندی
  • بیمه نامه گمرکی
  • پروانه بهره برداری (حسب مورد برای شرکت های تولیدی)
  • کاتالوگ و بروشور (حسب مورد)
  • مجوزهای قانونی جهت ترخیص کالا از گمرک قبیل گواهی بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه نباتی و سایر (حسب مورد)
  • وکالتنامه رسمی، کارت حق العمل کاری (حسب مورد)
  • پروانه صادراتی (در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام شود)
اسناد لازم برای اظهار کالا
اظهار کالا

بررسی و تایید اظهارنامه

اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید؛ و در پایان کار ثبت نام در سامانه گمرک یک سریال و یک شماره عطف به شما داده می شود. همچنین شما می توانید از این اطلاعات پرینت گرفته و برای انجام مراحل بعدی نزد خود نگه دارید.

احراز هویت و اظهار کالا

مرحله بعدی فرایند ترخیص کالا از گمرک ، به احراز هویت و اظهار کالا اختصاص دارد. دایره احراز هویت دایره فنی گمرک است که در ابتدا اسناد دریافتی را بررسی کرده و در صورت تایید آنها، شماره ثبت یا همان کوتاژ را درج می نماید. می‌توان گفت کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است. به هر اظهارنامه ثبت شده، یک شماره اختصاص داده می شود، که به این شماره کوتاژ گفته می شود. بعد از دریافت شماره کوتاژ، اظهارنامه لاک و مهر می شود.

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا از گمرک به معنای ارسال کالا به گمرک و دریافت آن می باشد. در این روش شما می توانید کالاهای ارسال شده از کشورهای دیگر را در گمرک تحویل بگیرید. ولی با توجه به پیچیدگی ترخیص کالا در گمرک اغلب افراد برای این کار از شرکت های بازرگانی کمک می گیرند.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

در تکمیل بحث ترخیص کالا از گمرک چه مراحلی دارد باید بگوییم که شما برای طی هر یک از مراحل بالا باید مبلغی را ارائه دهید. این مبالغ شامل کارشناسی کالا، تعرفه آزمایشگاهی، انبارداری، هزینه باربری و … می شود. البته برای ترخیص کالا از شما هزینه ورودی نیز دریافت خواهد شد. بنابراین در هنگام ترخیص کالا باید تمامی مراحل را با موفقیت طی کرده و هزینه های آن ها را پرداخت کنید تا بتوانید کالای خود را دریافت نمایید. بازرگانی ماندگار با استفاده از تجربیات خود پیش از ترخیص کالا ابتدا هزینه های دریافتی را تعیین می کند. جهت دریافت لیست قیمت تماس بگیرید.

قوانین مرتبط با ترخیص کالا از گمرک

همان طور که در بالا اشاره کردیم، اولین مرحله از ترخیص کالا وارد کردن اطلاعات در پنجره EPL است. پس از این کار اسناد و مدارک ارسالی توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.

پس از تایید کالا، سفارشات شما توسط ارزیاب بررسی می شود. ارزیاب ها افرادی فنی از گمرک هستند که با استفاده از آموزش ها و تجارب خود کالا و محصولات را با اظهارنامه صاحب کالا مطابقت می دهند. این ارزیابی حساسیت بالایی دارد و شامل بررسی برند کالا، سلامت آن، ارسال به آزمایشگاه، تهیه فاکتور، بررسی مجوزهای قانونی کالا، بررسی بسته بندی و … می شود.

در این مرحله پس از این که محصولات مورد ارزیابی قرار گرفت، به کالاها کوتاژ داده می شود. این کد هویت کالای شما را مشخص می کند.

صاحب بار باید عوارض و هزینه های گمرک را از طریق بانک واریز کرده و فیش آن را به واحد حسابداری ارائه دهد و نهایتا برای کالا و محصولات پروانه صادر می گردد.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

یکی از  نگرانی های تجار مدت زمان ترخیص کالاهای شان در گمرک است. سوال آن‌ها در خصوص  کارهای تجاری و رسیدن به سود دهی بیشتر تجار این گونه می باشد که ترخیص کالا از گمرک چقدر زمان میبرد. به طور معمول می توان بگویم که این موضوع در حوزه واردات و صادرات دارای اهمیت بسیار زیادی است. در پروسه پرداخت هزینه ترخیص کالا شرایط متفاوتی را دارا می باشد. که وقت و هزینه بسیاری از تجار را به خود اختصاص خواهد داد.

صادرات امروزه جزو یکی از فعالیت های بسیار مهم در حوزه تجارت های بزرگ به حساب می آید. که معمولاً با سود دهی بسیار بالایی نیز همراه می باشد.  این کار همانند تمامی فعالیت‌های دیگر دغدغه‌های خاص خود را دارا است. بنابراین بهترین کار آشنایی با قوانین و مقررات مراحل ترخیص کالاها است. که شما می توانید برای آشنایی کامل از این قوانین با شرکت های بازرگانی مختلف مشورت کنید. یکی از شرکت‌های بازرگانی شرکت بازرگانی ماندگار است. که با داشتن تجربه های بسیار زیاد در این حوزه می تواند کمک های بسیار عالی را به شما تو جامع و وارد کنندگان ارائه دهد.

شرکت بازرگانی ماندگار کار ترخیص کالا را در کمترین زمان و با کمترین هزینه توسط ترخیص کار مجرب انجام می دهد. همچنین این شرکت می تواند به شما در خرید کالا از کشورهای مختلف مانند خرید از چین و ترکیه و امارات برای شما انجام دهد.

پس از آنکه شما با تمامی قوانین و مقررات های لازم آشنا شدید باید مدارک و اسناد مورد نیاز گمرکات را ارائه دهید. و منتظر بماند که کار اداری ترخیص کالاهای شما انجام شود. این کار در حوزه تجارت بین الملل ممکن از زمان بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. که طبیعی است که یکی از سوالات ذهن شما این باشد که ترخیص کالا از گمرک چقدر زمان می باشد. در پاسخ به این سوال باید بگویم که اصلا جای نگرانی نیست برای این که بتوانید از پس تجارت به طور کامل بر بیاید باید مدت زمان بسیار زیادی را صرف کنید. و همچنین زمان را به خوبی مدیریت نمایید تا به سودهای بسیار بالا دست پیدا کنید.

بیشتر بدانید: آموزش بازاریابی تلفنی و یادگیری اصول بازاریابی تلفنی بین المللی

انواع مسیر ترخیص کالا

کنترل های ترخیص کالا در سه مسیر زیر صورت می گیرد:

مسیر سبز: محصولات موجود در این مسیر حساسیت کمتری دارد و از این رو کنترل آن ساده تر و با وسواس کمتری است. پروسه این مسیر کمتر بوده و زمان کوتاه تری را نیاز دارد.

مسیر زرد: در این مسیر اسناد با دقت بررسی می شوند ولی نیازی به بررسی فیزیکی کالا نیست. کارشناسی در این مسیر ممکن است چند روزی طو بکشد. زیرا کالاهایی که نیاز به استاندارد دارند در این مسیر واقع شده است.

مسیر قرمز: کالاهای موجود در این مسیر از حساسیت بالایی برخوردار است. این کالاها علاوه بر بررسی اسناد، به صورت فیزیکی نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

مسیر آبی: کالاهای موجود در مسیر آبی باید هر چه سریع تر ترخیص شوند. در واقع گمرکی این محصولات به صورت یکسره و بدون توقف انجام می پذیرد و حالت اضطراری دارد.

مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

همان طور که گفته شد انجام اموراتی از قبیل ترخیص برای تسهیل در امورات مربوط به واردات و صادرات اجناس مختلف، نیازمند تهیه و ارائه یک سری مستندات لازم می باشد. اصولاً شرکت های حمل و نقل بین المللی که به عنوان ترخیص کار شناخته می شوند در حین انجام امورات این کار اعم از بررسی های گمرکی، ارزیابی و پرداخت، هماهنگی حمل کالا از گمرک پس از دریافت کالا تمامی مستندات لازم را به تجار ارائه می دهند.

اصولاً ترخیص شدن اجناس و دریافت آن از سوی وارد کنندگان لازم ارائه مدارک زیر است:

  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • بارنامه
  • پیش فاکتور
  • گواهی مبدأ
  • فاکتور
  • ثبت سفارش بازرگانی
  • بیمه نامه در صورت وجود

سامانه ترخیص کالای گمرک

سامانه جامع ترخیص کالای گمرک به منظور مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیصیه منظور پیگیری کالا در مسیر و مقصد با  ایجاد شناسه انبار پدید آمده است و یکی از قوانین خروج کالا از گمرکات داشتن کد انبار یا شناسه انبار می باشد.یکی از توانایی های این سامانه، تعیین و تشخیص نوع پروانه و یا صاحب کالا برای انتخاب انبار به عنوان مقصد در گمرک است که انبار با وارد کردن شماره سریال یا کد صاحب کالا دسترسی به استفاده از شناسه را صادر می نماید.

مراحل ترخیص کالا
مراحل ترخیص کالا

تعرفه  گمرکی سال 1402

با تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تغییرات تعرفه‌های سال 1402 اعلام شد. که بر این اساس واردات ۴۶۴ ردیف تعرفه کالایی در سال 1401 مشمول تغییرات شده است. این تصویب نامه که در تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال 1401به تصویب رسیده بود در ۹ فروردین ماه سال جاری جهت اجرا به دستگاه ‌های ذیربط ابلاغ گردید.

گفته شده این تصویب نامه شامل تغییرات در جدول تعرفه ‌ها و حقوق ورودی کالا‌های وارداتی جهت اجرا در سال 1401بوده که هر ساله از طرف هیئت وزیران تصویب و جهت اجرا ابلاغ می ‌شود. بر اساس این تصویب نامه ۴۶۴ ردیف تعرفه مشمول حذف، ایجاد، افزایش یا کاهش حقوق ورودی شده است. هر گونه تغییرات در جدول های تعرفه‌ ای کتاب مقررات صادرات و واردات با رعایت ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون آن از ابتدای سال 1401از سوی گمرکات اجرایی سراسر کشور قابل اجرا است.برای مشاهده کالا‌هایی که مشمول تغییرات تعرفه‌ای در سال 1401شده است اینجا کلیک کنید

هزینه های گمرکی

برای دانستن تعرفه های گمرکی اول لازم است تا با مفهوم آن آشنا شوید. هزینه های گمرکی به مبلغی گفته می شود که جهت انجام عملیات گمرکی دریافت می گردد. هزینه های گمرکی معمولا شامل هزینه انبارداری، باربری، صفافی(بارچینی)، تخلیه، تعرفه بندی، آزمایش، بارگیری، کارشناسی، بدرقه کالا و … است که در صورت انجام این خدمات توسط گمرک از وارد کننده کالا هنگام ترخیص کالا دریافت می شود.

برخی از این هزینه ها در اظهارنامه گمركی محاسبه و منظور شده و برخی دیگر به موجب قبض درآمد و جدا از اظهارنامه وصول می شوند. لازم به ذکر است که هزینه های گمرکی جدا از حقوق ورودی وصول می گردد. این نکته را نیز بدانید که حقوق ورودی معادل 4% ارزش گمرکی کالا به علاوه ی سود بازرگانی است که گمرک مسئول وصول آن است و به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد. در مورد کالاهای صادراتی از پرداخت 75%هزینه باربری و تخلیه و بارگیری و انبارداری معاف اند.

سایر هزینه های پرداختی به گمرک

  • حقوق گمرکی(ارزشCIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)
  • حقوق گمركي وجهی است که به موجب جدول تعرفه گمركي از كالاهاي ورودي دريافت ميگردد
  • سود بازرگانی(ارزش CIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)
  • سود بازرگانی مانند یک نوع مالیات غیر مستقیم است که طبق قانون امور گمرکی از برخی کالاهای وارداتی اخذ می گردد. نرخ سود بازرگانی متغیر است و بستگی به نوع کالا و سیاست های دولت دارد.
  • بیمه
  • نرخ حق بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد شامل:
  • تعداد خطرات و نوع خطرات تحت پوشش
  • مقدار فاصله بین مبدا و مقصد
  • نوع محموله از لحاظ آسیب پذیری و خطرناک بودن
  • مسیر حرکت و نوع وسیله نقلیه
  • فرمول محاسبه هزینه انبارداری
  • هزینه انبارداری=مدت*نرخ انبارداری*وزن ناخالص
  • نرخ انبارداری با توجه به نوع انبار هانگار ،محوطه باز،انبار گمرکات فرودگاه ها متفاوت است.
  • ارزش گمرکی کالا مبنای محاسبات گمرک می باشد.
  • فرمول محاسبه ارزش CIF کالا
  • مبلغ ارزی کالا*نرخ ارز اعلامی توسط گمرک+هزینه بیمه(اگر کالا FOB خریداری شود)

کارمزد ترخیص کالا از گمرک

با عنایت به مواد 10، 190، 219 و 220 قانون مدنی، قرارداد حاضر بر مبنای اصل آزادی اراده، احراز صحت و سلامت طرفین قرارداد و رعایت قواعد عمومی قرارداد مندرج در فصل سوم از قسمت دوم قانون مدنی و همچنین علم و آگاهی طرفین قرارداد به مفاد مندرج در آن تنظیم می­گردد.

نمونه نامه کارمزد ترخیص کالا از گمرک

ماده نخست: طرفین قرارداد

این قرارداد فی­ مابین :

الف- آقا/خانم/ شرکت …………….. به شماره ملی/شماره ثبت ……………… به شناسه ملی ………………. با مدیریت عاملی ……………….. به شماره ملی …………….. کد پستی ………………… نشانی ……………………….. که در قرارداد حاضر به اختصار طرف اول یا صاحب کالا نامیده می شود؛

ب- و از طرف دیگر، آقا/خانم/شرکت ……………………. به شماره ملی/شماره ثبت …………………… به شناسه ملی ……………… با مدیریت عاملی ………………. به شماره ملی …………………. کد پستی …………………… نشانی ……………….. دارای مجوز ترخیص کالا (پروانه حق العمل کاری) از گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره …………………. که در قرارداد حاضر به اختصار طرف دوم یا ترخیص کار نامیده می شود، منعقد می گردد.

ج- آقا/خانم ………… فرزند ………………. به شماره ملی …………….. شماره شناسنامه …………………صادره از ………………. متولد ……………… به نشانی ………………………………… تلفن همراه ………………………. بعنوان نماینده قانونی و تام الاختیار طرف اول تعیین گردید، و

آقا/ خانم ………………….. فرزند ………………….. به شماره ملی ………………….. شماره شناسنامه …………….. صادره از ………………… متولد ………………. به نشانی ………………………. تلفن همراه …………………… بعنوان نماینده قانونی و تام الاختیار طرف دوم تعیین گردید.

د- طرفین قرارداد حاضر متعهد می گردند که در صورت تغییر هرگونه نشانی و شخص نماینده با اطلاع پیشین و توافق طرفین نسبت به تغییرات مؤخر اقدام گردد.

ترخیص کالا

مراحل پيگيري ترخیص کالا از گمرک

صاحبان کالا یا نمایندگان آن ها برای پیگیری ترخیص کالا از گمرک باید با روال کار گمرک آشنایی داشته باشند. و بدانند که در مراحل مختلف باید چه مدارکی را ارائه دهند. و چه کارهای انجام گیرد. تا روند ترخیص کالا دچار مشکل و توقف نشود. در تمام گمرکات کشور برای ترخیص کالا روند یکسانی وجود دارد که ممکن است. در برخی جزئیات باهم مشکل داشته باشند. مراحل ترخیص کالا را در گمرکات کشور بر اساس روال جاری می توان به مراحل زیر تقسیم نمود.

– ثبت سفارش

– تنظیم اظهار نامه و ثبت آن در درگاه های الکترونیک و مجازی گمرک یا ثبت و ارائه حضوری آن به گمرک

– ارائه بارنامه به گمرک یا ثبت آن در درگاه های مجازی

– تنظیم و پرداخت حق بیمه به شرکت های بیمه و ارائه آن به گمرک

– ارائه پروفورما به گمرک

– دریافت پیش فاکتور از صاحب کالا و ارائه به گمرک

– ارائه گواهی مبداء از صاحب کالا به گمرک

-دریافت قبض انبار و ارائه به گمرک

-ابلاغ نامه بازرسی کالای ترخیصی توسط کارشناس گمرک

– ارسال نامه آزمایشگاه گمرک

– ارسال نامه ترخیصیه از گمرک برای صاحب کالا

سایت ترخیص کالا از گمرک

پس از وارد کردن نشانی www.wms.ir تولیدکننده قادر به ورود به سامانه (که قبلا در آن ثبت نام کرده است)، ثبت نام انبار، ثبت نام تولیدی ،پیگیری ثبت انبار یا تولیدی و بازیابی رمز ورود می باشد.

تمامی واحد ها و شرکت های تولیدی بایستی اطلاعات مربوط به محصول و مواد اولیه را در این سامانه به ثبت برسانند.

شرکت ترخیص کالا بازرگانی ماندگار

بازرگانی ماندگار یکی از شرکت های برتر در زمینه ترخیص کالا است. به این خاطر که این شرکت سالها تجربه در این زمینه داشته و  100 ها پرژه موفق دارد. از همین رو می تواند در کمترین زمان و با کمترین هزینه کالای شما را ترخیص کند. همچنین می تواتید با استفاده از شماره های تماس با مشاوران ارتباط گرفته و مشاوره رایگان در زمینه صادرات، واردات و حمل کالا .. بگیرید.

One thought on “ترخیص کالا از گمرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین