تحقیقات بازاریابی چیست؟

قبل از واردات یا صادرات هر کالایی باید بازار خرید، فروش آن را در نظر بگیرید. در قدم اول برای تحقیقات بازاریابی به تحقیقات محلی نیاز خواهید داشت. به مجموعه از اطلاعات، عقاید و رسوم مردم که به دست آورده می شود، تحقیقات محلی گفته می شود. همچنین به تحقیق درباره ی اطلاعات محلی، قومیتی، بازار و قیمت محصول را تحقیقات بازار گفته می شود.

تحقیق بازار در کشور هدف چگونه است؟

در مرحله اول تحقیقات بازار باید تمام این اطلاعات را درباره محصول خود مورد بررسی قرار داد تا بتوان شناخت بهتری نسبت به آن بازار و کشور هدف پیدا کرد.

در مرحله دوم باید تحقیقات در حول قیمت و مقدار مصرف آن کشور اتفاق بیوفتد که خود امری زمان بر و نیاز به رابطه هایی حضوری در آن کشور است.

در مرحله سوم تحقیق درباره رقبا و کسانی که از کشور شما و کشور های دیگر این محصول را به کشور مورد هدف شما ارسال می کنند.

در مرحله آخر که بعد از انواع بازاریابی اتفاق می افتد ارزیابی مشتری و مورد اعتماد بودن و خوش حساب بودن آن مشتری مورد تحقیق قرار میگیرید که خود امری به مراتب از تمام مراحل مهم تر است.

تحقیقات بازاریابی چیست
تحقیقات بازاریابی

بازاریابی بین المللی چیست؟

بازاریابی بین المللی نوعی فعالیت تجاری است که برای رساندن کالا و خدمات یک شرکت به مشتریان خود (در بیشتر از یک کشور) به منظور کسب سود است. به بیان دیگر بازاریابی بین الملل عبارت است از برنامه ریزی و ایجاد ارتباط در طول مرزهای بین المللی به منظور تحقق اهداف فردی و سازمانی .

بازاریابی بین المللی در شکلهای مختلف به فعالیت هایی از قبیل تجارت در زمینه صادرات (محصول و خدمات ) اطلاق می گردد.

عوامل غیرقابل کنترل در بازاریابی بین الملل چیست؟

عوامل غیرقابل کنترل به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود: در بخش داخلی سیاست های کلی دولت ، شرایط قانونی و اقتصادی را شامل می شود. در بخش خارجی این شرایط برای هر کشوری می تواند متفاوت باشد. اوضاع سیاسی، اقتصادی، سطح تکنولوژی، جغرافیا و فرهنگ از جمله این عوامل به شمار می رود. متاسفانه بیشتر صاحبان کسب و کار ارزش بازاریابی تلفنی را دست کم می گیرند یا زمانی براش قائل نمی شوند چون معتقدند که بازاریابی حضوری اثربخش تر است در صورتیکه بازاریایی تلفنی هم اثر زیادی برای جذب مشتری دارد .

شرکت بازاریابی بین المللی
بازاریابی بین المللی

بازاریابی چه اصولی دارد؟

بازاربین المللی شامل موارد زیر می باشد. در ادامه هرکدام از این بازارها را بررسی کرده ایم.

  1. بازاریابی حضوری بین المللی
  2. بازاریابی تلفنی بین المللی
  3. بازاریابی اینترنتی بین المللی

 

بازاریابی حضوری بین المللی چیست؟

بازاریابی حضوری امری بسیار مهم است چون باعث ایجاد رابطه مستقیم و شناخت کافی از بازار هدف و مشتری ها و خریدار کالا از جهت اعتبار آن فرد و خریدار واقعی بودن می شود. از این رو با بازاریابی حضوری و مراجعه مستقیم به آن کشور میتوان بازاری بهتر و فروشی مطمئن تر را برای محصول خود تضمین کرد.

بازاریابی تلفنی بین الملل چیست ؟

بازاریابی تلفنی شیوه ای از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده به توزیع کالا و خدمات به مشتری  می پردازد. از این طریق معرفی انجام شده ودر نهایت کالا یا خدمات به فروش می رسد. به این شیوه فروش بازاریابی تلفنی گفته می شود.

بازاریابی تلفنی چه اصولی دارد
بازاریابی تلفنی

بازاریابی اینترنتی بین المللی چیست؟

بازاریابی اینترنتی همان‌طور که از نام آن مشخص است، به همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و شامل روش‌های مختلفی از جمله بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و … است.

تصویری از تجارت جهانی

سی سال  پس از جنگ جهانی دوم، تجارت بین المللی  18 برابر افزایش یافته، در حالی که تولید ناخالص ملی  در سطح جهانی ، تنها 9 برابر شده است. این روند رشد نشان می دهد جهان گرایی به عنوان روش زندگی اقتصادی، در حال رشد بوده، ملل و کارخانجات باید اهمیت ان را در فعالیتهای تجاری خود در نظر گیرند . کشورهایی که به سمت توسعه تجاری در حرکتند می توانند از فواید عضویت در اقتصاد جهانی بهره مند شده و سطح زندگی خود را افزایش دهند .سهم ایران  در تجارت جهانی

امروزه سهم ایران  در صادرات جهانی از 2/3 درصد در سال 1975 به 35% در سال  1995 کاهش یافته است .  سهم صادرات  غیرنفتی ایران در صادرات جهانی در وضعیت  کنونی ، حدود 6% است و سهم مالزی، اندونزی ، کره جنوبی ، در صادرات جهان رشد زیادی داشته است .

هر چقدر ریسک ورود به بازار جهانی کمتر باشد کنترل عملیات نیز کمتر بوده و شرکت با بازار خارجی درگیری کمتری خواهد داشت .

اصولا در مسیری که شرکت اقدام به تولید و فروش کالا به مشتری می نماید از کشورهای مختلف منابع و مواد اولیه را خریداری کرده و پس از طی فرایند به صورت کالای نهایی مجددا به بسیاری از کشورها در سطح جهان می فروشد .

سهم تجارت جهانی
تجارت جهانی

بازاریابی بین المللی و داخلی چه تفاوتی با هم دارند؟

اصول بازاریابی جنبه عمومی دارد و در همه بازارها و کشورها قابل اجرا است. تنها وجه تمایز بازاریابی داخلی و بین الملل نوع فعالیت آنهاست. در بازاریابی بین الملل، آگاهی از مسائل کشورهای مختلف  برای ورود به بازارهای مختلف ضروری است. بازاریابی بین الملل به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم بندی می شود. بازاریابی قابل کنترل که مستقیما تحت کنترل و برنامه ریزی خود شرکت است در بخش داخلی سیاست های  کالا و خدمات، برنامه فروش و قیمت گذاری. البته این تفاوتها هم در ماهیت و هم در روش انجام بازاریابی مشاهده می شوند که عبارتند از :

  1. تکنیک های بازاریابی
  2. تفاوتهای محیطی
  3. محدودیت ها و مقررات دولتی
  4. میزان درامدهای جوامع
  5. تفاوتهای فرهنگی