حمل و نقل مسئله ای است که همواره اهمیت خود را در بین انسانها داشته و بسیاری از افراد برای سهولت در جابجایی شیوه های متفاوتی از انواع حمل و نقل را انتخاب کرده اند. همانطور که می دانید حمل و نقل به معنای جابجایی می باشد. حال می تواند جابجایی انسان باشد، جابجایی حیوان و یا جابجایی کالا از جایی به جای دیگر. حمل و نقل ها انواع متفاوتی دارند. که به طور مثال می توان به حمل و نقل زمینی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و انواع متفاوت دیگر اشاره کرد. در این مقاله ما می خواهیم در رابطه با حمل و نقل ریلی که یکی از زیر مجموعه های حمل و نقل زمینی است صحبت کنیم.

 

دلایل استفاده از حمل و نقل ریلی و مزایای آن

حمل و نقل ریلی مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود بسیاری از افراد برای انتقال کالاهای خود چه در داخل کشور و چه به خارج از کشور از این روش استفاده نمایند. در این قسمت می خواهیم در رابطه با این مزایا صحبت کنیم.

امنیت:

امنیت یکی از مهم ترین دلایل برای استفاده از حمل و نقل ریلی است. کاملا واضح است که تلفاتی که قطار در برابر خودرو دارد بسیار کمتر بوده و همین مسئله نشان دهنده این است که جابجایی با قطار و در واقع همان حمل و نقل ریلی از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مزیت استفاده از جابجایی با قطار را صد چندان می کند.

مصرف انرژی

جابجایی و حمل و نقل با قطار مصرف سوخت کمتری را در پی خواهد داشت. به طوری که می توان بیان کرد که حمل و نقل ریلی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به حمل و نقل جاده ‌ای سوخت کمتری مصرف می کند و همین مسئله باعث می‌شود که هزینه‌ های جا به جایی با قطار کمتر شود و این نوع حمل و نقل را ارزان تر نماید.

علاوه بر این قطارها در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل آلودگی کمتر ایجاد می‌کنند و به همین دلیل به آن حمل و نقل سبز نیز گفته می شود. این مسئله به دلیل آسیب رساندن کمتر به محیط زیست است. استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی باعث می شود که نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. علاوه بر این آلودگی صوتی ایجاد شده از قطار در مقایسه با خودروها بسیار کمتر می باشد. مسئله دیگری که باعث می شود این نوع از حمل و نقل کمک به محیط زیست داشته باشد عدم نیاز به آسفالت است.

صرفه جویی در زمان

یکی از بهترین مزایایی که می‌توان برای حمل و نقل ریلی بیان کرد عدم توقف زیاد قطار در طی مسیر است. حمل و نقل جاده ای معمولاً توقف بسیار زیادی در مسیر دارد و همین مسئله باعث می‌شود که اتلاف زمان در آنها وجود داشته باشد. اما حمل و نقل ریلی علاوه بر اینکه ریسک بسیار کمی در تصادف دارد توقف های متعدد و همچنین ترافیک نیز ندارد. بنابراین به صورت مداوم به حرکت خود ادامه می دهد و می تواند بار موردنظر را در مدت زمان مطلوبی به مقصد برساند.

حمل و نقل ریلی
حمل و نقل ریلی

مدارک مورد نیاز برای حمل کالا از طریق راه آهن

برای اینکه بتوانید کالای مورد نظر خود را از طریق حمل و نقل ریلی انتقال دهید نیاز است تمام اسناد مربوطه و مورد نیاز را تهیه نمایید. علاوه بر این برخی از شرکت های ترابری یک سری از قواعد و قوانین مشخصی را به قرارداد اضافه می کنند. این قوانین جدا از قوانین دولتی هستند و اگر شما می خواهید توسط این شرکت های ترابری کالای خود را انتقال دهید بایستی که آنها را امضا کنید.

 قراردادهایی که بین شما و شرکت ترابری به امضا می رسد شامل مشخصات کالا، نشانی فرستنده و گیرنده، بیمه و اطلاعاتی از این قبیل می باشد. همچنین تمامی شرایط ارسال در آن ذکر می شود و ذکر همه این موارد باعث می شود که در صورت عدم رعایت هر کدام از این شرایط از طرف شرکت ترابری، آنها بایستی که خسارت وارده را جبران نمایند.

حمل و نقل ریلی با بازرگانی ماندگار

یکی از شرکت های بسیار معتبر در زمینه حمل و نقل کالا به صورت داخلی و بین المللی بازرگانی ماندگار است. بازرگانی ماندگار با سالها تجربه و تخصص در زمینه حمل و نقل انواع کالاها به بسیاری از کشورها می‌تواند بهترین خدمات را با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. این شرکت می‌تواند انواع کالاهای شما را به مقصد مورد نظرتان با استفاده از از روش های متفاوتی از حمل و نقل برساند و این اطمینان خاطر را به شما می دهد که در مدت زمان مقرر کالای شما به صورت سالم و هیچ گونه خسارتی به دستتان برسد.

حمل و نقل ریلی
حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی برای اولین بار چگونه به وجود آمد؟

مخترع خط آهن یک مهندس مکانیک انگلیسی به نام جرج استیونسن می باشد. او در حرکت لوکوموتیو از نیروی بخار استفاده کرد و در واقع کسی بود که این وسیله نقلیه را به وجود آورد. جورج استیونسون در یک معدن زغال سنگ به دنیا آمد و به این دلیل که می خواست زغال سنگ را به راحتی از معدن زغال سنگ انتقال دهد به فکر اختراع لوکوموتیو و بعد از آن به فکر واگن راه آهن افتاد.

اولین سیستم حمل و نقل ریلی نیز با هدف جابجایی مسافران در سال 1885 میلادی در شهر لندن ایجاد شد. همچنین می توان بیان کرد که اولین راه آهن زیرزمینی جهان هم در شهر لندن در سال ۱۸۶۳ و اولین راه آهن متحرک در بالاتر از سطح زمین در شهر نیویورک در سال ۱۸۶۸ افتتاح شد. بعد از این اولین ها، سیستمهای حمل و نقل پیشرفت کردند و راه‌آهن در تمامی کشور ها مورد بررسی و استفاده قرار گرفت. در ایران نیز اولین راه آهن در سال ۱۸۸۸ میلادی بین تهران و حرم حضرت عبدالعظیم ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *