لوگو هواپیما

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی


کلیک کنید

لوگو لنج

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی


کلیک کنید

لوگو قطار

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی


کلیک کنید

لوگو آبی

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی


کلیک کنید

حمل و نقل

حمل و نقل در اصلاح به جا به جایی از راه های مختلف گفته می شود. با استفاده از انواع روش های حمل و نقل می توان هر چیزی را در سر تا سر جهان جا به جا نمود. در ادامه با انواع روش های حل و نقل بین المللی آشنا خواهید شد.

انواع روش حمل و نقل بین المللی کالا

روش های حمل کالا به صورت حمل زمینی، حمل دریایی، حمل ریلی و حمل هوایی است. انتخاب هر کدام از این روش ها به عوامل مختلفی چون زمان ارسال، وزن کالا، فاصله مبدا و مقصد، ارزش کالاها و در نهایت با توجه به محدودیت بودجه و در نظر گرفتن ریسک و امنیت برای هر محموله ای و با توجه به مبدا و مقصد آن بستگی داشته و انتخاب می شود. در ادامه هریک از روش های حمل و نقل بین المللی را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

روش حمل و نقل دریایی
حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

مهم ترین روش های حمل و نقل دریایی است. معمولا 90 درصد نقل و انتقالات بین المللی از این طریق جابه جا می شود.این روش قرن هاست که به بشر در جا به جایی کمک می کند. در باره حمل و نقل دریایی می توان گفت که زمان رسیدن کالا از یک کشور به یک کشور دیگر در این روش حمل و نقل معمولا بین 30 تا 35 است باشد که خب نسبت به روش های دیگر زمان بیشتری است. اما برتری این روش باید گفت که تقریبا محدودیت وزنی نداشته و از لحاظ هزینه مقرون به صرفه خواهد بود.

روش حمل و نقل زمینی
حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی به دو صورت جاده ای و ریلی انجام می شود. انتخاب هریک از این روش ها به زمان ارسال کالا، وزن کالا، فاصله و محدودیت های جغرافیایی بستگی دارد. در روش حمل جاده ای از ماشین ها و در حمل ریلی از قطارها استفاده می شود. این روش نسبت به روش های دیگر معمولا به صرفه تر تمام می شود.

روش حمل و نقل هوایی
حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی

از آن جایی که حمل هوایی روشی گران تر است بیشتر برای محمولات اورژانسی که با محدودیت زمان روبرو هستند و یا ارزش کالایی آنها بسیار بالاست استفاده می شود. همانطور که حتما می دانید حمل هوایی برای حجم کالا هم چون وزن آن محدودیت هایی دارد. در این روش حمل کانتینر های هوایی با اشکال مخصوص بدنه هواپیمای باربری تهیه شده اند و استفاده می شوند. ارزش فضا هر متر مکعب در هواپیما برابر ارزش 160 کیلوگرم است. از همین رو در صورتی که کالای شما یک لیتر باشد و 160 کیلو وزن داشته باشد و یا بر عکس یک متر مکعب حجم داشته باشد و 1 کیلو وزن در هر دوصورت کالای شما بر اساس یک مترمکعب با 160 کیلوگرم نرخ گذاری می شود. روش نرخ دهی در کالای هوایی به واسطه تعداد محمولات خرد به صورت پلکانی است. به عنوان مثال محمولات زیر 40 کیلوگرم همگی 40 کیلو در نظر گرفته خواهند شد.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی برای انتقال محموله از طریق شبکه راه آهن و ایستگاه ها است. استفاده از حمل و نقل ریلی یک روش مؤثر برای حمل و نقل کالا است. این نوع انتقال معمولاً در مقایسه با حمل و نقل با کامیون یک شکل سریعتر از حمل و نقل زمینی است.

یک قطار باری نیز قادر به حمل بار بسیار بیشتر از یک دستگاه کامیون است. این امر مزیت قابل توجهی از حمل و نقل را ایجاد می کند ، زیرا در مقیاس بزرگتر هزینه های حمل و نقل کاهش می یابد ، زیرا نیروی انسانی و انرژی کمتری برای حمل و نقل همان مقدار بار وجود دارد. واگن های مختلفی در پشت یک لوکوموتیو جمع می شوند که مستقیم یا بخشی از آن به مقصد نهایی می روند. حمل و نقل ریلی چه داخلی و چه بین المللی به وسیله کوریدورهای حمل و نقل جا به جا میشوند که مخصوص جا به جایی بار هستند و مسافر جا به جا نمیکنند.