مراحل صادرات کالا به چین

این روز ها نمی توان کسی را در ایران یافت که کالای ساخت کشور چین در بازار ندیده باشد و یا در هنگام خرید به چینی بودن آن شک نکند. کشور چین که در واقع بزرگ ترین شریک تجاری ایران به حساب می آید در طی سال های اخیر از مواد خوراکی مثل ادویه جات گرفته تا لباس و لوازم آرایش، از لوازم الکترونیکی تا قطعات خودرو، و از لوازم خانگی گرفته تا تجهیزات بزرگ صنعتی، کشور چین هرآنچه را که حتی فکرش را هم نمی کنید تولید و به ایران صادر می کند. دلیل این حجم از واردات آن است که تولید کنندگان چینی شناخت بسیار دقیقی روی بازار ایران دارند و به خوبی می دانند که نیاز هر روزه بازار ایران چیست.  ولی باید بدانید که ما تنها واردت کننده کالا از این کشور نیستیم و در حال حاضر صادرات کالا به چین نیز وجود دارد.

ایران و چین شرکای تجاری هستند بنابراین صادرات کالا به چین از ایران هم انجام پذیر است. با این تفاوت که چین به عنوان یکی از بزرگ ترین کشور های قاره آسیا و دومین اقتصاد بزرگ جهان، نیروی کار انسانی بسیار زیاد با دستمزد بسیار ک دارد و اکثر کارخانه های کشور های بزرگ و تولید کننده مثل آمریکا تولید خود را به چین واگذار کرده اند.

پس طبیعتا تولید چین بسیار انبوه تر و گسترده تر از تولید ایران است و نتیجتا واردات از چین به ایران چندین برابر بیشتر از صادرات کالا به چین است.  حال اگر شما تولید کننده محترم که در حال مطالعه این مقاله هستید قصد صادرات کالا به چین را دارید، ما در اینجا اطلاعاتی را به صورت خلاصه در اختیار شما قرار می دهیم.

در صورت نیاز به مشاوره کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

برای صادرات کالا به چین چه مراحلی باید طی شود؟

حتما خودتان بهتر از ما این مطلب را می دانید که برای شروع یک روابط تجاری بر مبنای صادرات به کشور چین پیش از هرچیز شناخت بازار چین و بازاریابی محصول تا چه حد حیاتی محسوب می شود و یک تصمیم اشتباه در این بخش می تواند خسارات مالی جبران ناپذیری برایتان به همراه بیاورد، با تاکید بر این نکته مهم باقی مراحل صادرات کالا به چین را با هم ارزیابی می کنیم. البته شما بایستی قبل از اقدام برای صادرات کالا به این کشور حتما با نحوه خرید کالا از چین آشنایی پیدا کنید.

صادرات کالا به چین
صادرات کالا به چین

تاسیس یک شرکت در چین:

به عنوان اولین قدم برای صادرات کالا به چین از ایران، پیشنهاد ما به شما تولید کننده عزیز آن است که ابتدا یک شرکت، هر چند کوچک، در کشور چین تاسیس کنید تا برای انجام امور اقتصادی و باقی مراحل با مشکلی روبرو نشوید. تاسیس یک شرکت در چین برای صادرات به قدری اهمییت دارد که حتی ما به شما پیشنهاد می کنیم که پیش از شروع به تولید محصول مورد نظر خود در ایران یا خرید آن، ابتدا به فکر تاسیس شرکت باشید.

ایجاد حساب بانکی در یکی از بانک های چین:

برای برقراری ارتباط ی دو سویه از ایران با بازار مصرف کننده چین و صادرات کالا به چین ایجاد یک حساب بانکی در یکی از بانک های کشور چین امری ضروری است بنابراین در دومین مرحله از مراحل صادرات کالا، شما باید به فکر افتتاح یک حساب بانکی در کشور چین باشید.

پیدا کردن خریدار چینی:

حالا نوبت به یک مرحله بسیار مهم و حیاتی و شاید حساس ترین مرحله می رسد، یعنی بازاریابی. جهت بازاریابی برای صادرات کالا در چین به چهار روش می توان عمل کرد. روش اول رو سنتی است، به این صورت که شما به عنوان یک تاجر ایرانی باید به صورت حضوری به کشور چین سفر کنید و به دنبال خریداران ایرانی و یا چینی کالای خود در این کشور باشید. اما روش دوم که روش ساده تری است و به حضور فیزیکی شما در این کشور نیازی ندارد آن است که از طریق یک وبسایت های بازاریابی اقدام کنید. به این صورت که شما تبلیغات کالای تولیدی خود را در این وبسایت ها نشر می دهید و خریداران چینی را از بازار چین می یابید.

روش سوم نیز استفاده از نمایشگاه هایی است که در کشور چین در حوزه کاری شما برگزار می شود. با ارائه کالای خود در این نمایشگاه ها، به سرعت خریداران خود را پیدا خواهید کرد. و در نهایت آخرین روش برای پیدا کردن خریدار در بازار چین برای صادرات کالا به چین ، بازاریابی از طریق اتاق بازرگانی است. به این صورت که با عضویت در این اتاق درخواست های شرکت ها و خریداران چینی به شما خواهد رسید و می توانید اطلاعات بسیار سودمندی بر روی بازار این کشور بدست آورید

تهیه فاکتور صادرات کالا به چین

پس از پیدا کردن خریدار مناسب این بار به عنوان گام بعدی در صادرات کالا به چین، وظیفه شما این است که یک فاکتور از مشخصات کالای خود تهیه و برای خریدار ارسال کنید.

توافق بر سر بسته بندی:

اگر فاکتور محصول مورد نظر مورد تایید خریدار چینی قرار گرفت، این بار باید برسر نوع بسته بندی و نحوه ارسال آن به کشور چین با خریدار به گفت و گو و مذاکره بپردازید و نتیجه مذاکرات را در یک قرارداد رسمی بین المللی عقد کرده بنویسید.

پرداخت سیف کالا:

در گام بعدی برای صادرات کالا به چین وارد امور گمرکی می شویم. البته امور گمرکی در ایران به طور کلی قوانین پیچیده ای دارد که هر روز نیز دستخوش تغییراتی می شود و ما به شما بازرگان عزیز توصیه می کنیم که پیش از اقدام برای این مرحله، ابتدا با یک مشاور حقوقی با تجربه بر سر مسائل حقوقی گمرکی به مشورت بنشینید و آموزش ببینید. اما این را نیز به شما می گوییم که طبق قوانین گمرکی، شخص صادر کننده کالا موظف است تا مبلغی را به عنوان سیف کالا بپردازد. حال اگر می پرسید که سیف کالا دیگر چیست؟ باید بگوییم که سیف به معنای قیمت کالا در ایران، هزینه بسته بندی، نقل و انتقال، بیمه و سایر هزینه های جانبی مربوط به کالا است.

خرید از چین
خرید از چین

دریافت مجوز صادرات و اخذ اظهار نامه صادراتی:

حالا در این بخش نوبت به یکی از سخت ترین دوندگی های اداری می رسد و آن چیزی نیست جزء دریافت مجوز برای صادرات کالا به چنین. این مجوز باید با توجه به نوع کالای شما از ارگان مربوطه اخذ شود، مثلا از وزارت صنعت و معدن یا وزارت کشاورزی. برای اخذ اظهار نامه صادراتی نیز باید تمامی مدارک از جمله مجوز صادرات همراه با کالا به گمرک فرستاده شود.

مقاله مرتبط: خرید لوازم آرایش از چین

بیمه جهت صادرات کالا به چین

در این بخش برای حمل و نقل بارتان چه بخواهید چه، باید با یکی از شرکت های حمل و نقل بین المللی قرار داد بسته و کالای خود را بسته به ضوابط آن شرکت بیمه و ارسال کنید.

بازرسی نمایندگان:

یک نماینده از طرف خریدار و یک نماینده از طرف فروشنده باید با هم توافق کنند و با یک شرکت بازرسی مورد اطمینان قراردادی اخذ کنند تا هنگام شروع بارگیری و پس از رسیدن به مقصد، این شرکت از سمت هر دو سمت کالا را برسی و گواهی بازرسی صادر کند.

صدور فاکتور فروش و کالا:

در آخرین مرحله صادرات کالا به چین شما به عنوان صادر کننده کالا باید فاکتور فروش خود را به اتاق بازرگانی ایران و چین صادر کنید که با توجه به شرایط پاندمیک  کرونااین کار به صورت اینترنتی قابل انجام است. پس از تایید اتاق بازرگانی جواز خروج کالا صادر و پروسه بارگیری و انتقال آن به چین آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین