ترخیص کالا از گمرک پست ایران یکی از مبادی ورودی و خروجی کالا می باشد. که افراد مختلف بنا بر نیاز خود برای ارسال و دریافت بسته ها یا کالا های کوچک از آن استفاده می کنند. وقتی یک بسته یا کالای کوچک که ارزش تجاری ندارد  وارد کشور می شود بطبع این کالا یا بسته به عنوان کالای تجاری نیاز به ارائه مدارک و طی کردن فرایند ترخیص کالا در گمرک ندارد و  برای ترخیص این نوع کالا ها باید به قسمت هایی که در گمرکات کشور با نام گمرک پست با ضوابط مشخص در نظر گرفته شده است مراجعه شود و کالای مورد نظر دریافت یا تحویل داده شود.

شرایط ترخیص کالا گرکی از پست

ترخیص کالا از گمرک پست ایران به میزان حقوق و عوارض گمرکی رابطه مستقیمی با نوع و ارزش کالا دارد. و نوع محتویات داخل مرصوله هم می تواند در این امر تاثیر گذار باشد. در این روش ماموران پست به نیابت از طرف گمرک کالا را با ارائه رسید از مشتریان تحویل می گیرند. و با توجه  به شرایط مرصوله،  پرداخت عوارض گمرکی توسط ارزیابان گمرک مشخص می شود. براساس مقررات جاری گمرک همه کالاها بجز اقلامی که ورود آن ها از نظر قانونی و شرعی ممنوع است می توانند از طریق پست وارد کشور  شوند. اگر این کالا ها جنبه تجاری نداشته باشند با نظر کارشناس گمرک می توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی،  کارت بازرگانی و مجوزهای واردات و صادرات در گمرک پست ترخیص گردند.

 ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر در ارزیابی اولیه ارزش کالا بیش از سقف تعیین شده برآورد شود. ترخیص کالا مشمول پرداخت عوارض گمرکی خواهد شد. به زبان ساده اینگونه می توان گفت که هر نوع کالایی  بجز کالاهای ممنوعه و یا کالاهایی که به قصد تجارت  از طریق روال پستی وارد کشور شود. می تواند با انجام مراحل گمرک پست از طریق شرکت پست با پرداخت هزینه بسته های  پستی بین المللی وارد کشور گردد.

شرکت بازرگانی ماندگار یکی از شرکت های فعال در عرصه گمرکات کشور است که می تواند در زمینه های مختلف گمرکی خدمات خود را به افراد حقیقی و حقوقی در چهارچوب شرایط مناسب ارائه دهد.

ترخیص کالا از گمرک پست ایران

کالا ها با چه عناوینی از گمرک پست ایران ترخیص می شوند؟

کالا های مختلفی در قالب مرسولات پستی ممکن از بین کشورهای مختلف تبادل شود. این کالا ها ممکن است در اشکال مختلف جهت ترخیص کالا از گمرک پست اظهار شوند. در ادامه به برخی از این تبادلات که حجم بیشتری از این مر سوله ها را در بر می گیرد اشاره می شود.

هدیه و سوغات

خیلی از کالا ها به شکل سوغات و هدیه برای افراد حقیقی جهت ترخیص از گمرک پست ارسال می شود. در حال حاضر طبق ماده 39 آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات سال 1379 برای هر نفر معافیت 50 دلاری از پرداخت عوارض و حقوق مربوط به ترخیص کالا های پستی در نظر گرفته شده است. البته این قانون درصورتی قابل اجرا است که کالای مورد نظر جنبه تجاری و منع شرعی نداشته باشد. این کالا ها معمولا از طریق گمرک پست کشورهای مختلف ارسال و در کشور مبدا به وسیله گمرک پست دریافت می شود. که طی فرایند قانونی در اختیار فرد دریافت کنند یا نماینده قانونی او قرار داده می شود.

کالاهای نمونه و تجاری

کالا های نمونه و تجاری مرسولاتی هستند. که به صورت نمونه کالا برای واحد های تولیدی، آموزشی، تحقیقاتی به همراه کاتالوگ و برشور ارسال می شوند. در این شکل از مرسولات پستی، در صورت درخواست اتباع یک کشور از شرکت های فعال در کشورهای دیگر، شرح و کاتالوگ یک کالا  از طریق گمرک پست به کشور مبدا ارسال می شود. تا در صورت تایید از طرف خواهان، کارهای اجرایی لازم در آینده انجام شود. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک پست

برای دریافت مرسولات پستی و ترخیص کالا از گمرک پست ایران باید یک سری از مراحل طی شود که بهتر است توسط ترخیص کار انجام شود.. تا پس از گذراندن فرایند اداری گمرک پست،  کالا به دست صاحب کالا یا نماینده او برسد. برای دریافت کالا از پست ایران ابتدا باید  شماره و نوبت از گمرک دریافت شود. پس از آن در نوبت مقرر شده برای احراز هویت به این قسمت مراجعه شود. در این قسمت پس از احراز هویت صاحب بسته یا نمایندهء قانونی او نوبت اخذ شده از گمرک در ظهر اعلامیه پستی فرد مورد نظر درج می شود و پس از آن بسته از انبار جهت ارزیابی به قسمت ثبت دفتر انبار فرستاده می شود. سپس شماره اعلامیه پستی و شماره نوبت اخذ شده در دفتر انبار درج و ثبت می شود. پس از آن اعلامیه پستی به کارشناسان بخش تجاری و غیر تجاری گمرک جهت تعیین ارزیابی تحویل داده می شود.

در پایان بسته از انبار خارج شده و در اختیار ارزیاب مربوطه برای ارزیابی قرار می گیرد. در پایان ارزیابی بسته با توجه به اولویت نوبت بر اساس شماره اخذ شده در حضور نماینده پست، صاحب کالا یا نماینده  قانونی او شروع شده و میزان معافیت و حقوق ورودی کالا به وسیله کارشناس گمرک مشخص می شود.

همچنین در این مرحله برای آزاد سازی کالا اگر قرار باشد. با توجه به نوع کالا و مرصوله پستی مجوز های مکمل از سازمان های مربوطه اخذ شود. صاحب کالا باید نسبت به دریافت آنها اقدام کند. بعضی از نمایندگان سازمان ها یا وزارت خانه های مذکور که قرار است. مجوز های لازم و مکمل برای ترخیص مرصوله از گمرک  را صادر کنند ممکن است در گمرک حضور نداشته باشند.

بنابراین آن دسته از کالا هایی که نیاز به کسب مجوز سازمان خاصی دارند. برای آن ها قبض نگهداری صادر می شود تا پس از اخذ مجوزهای لازم به وسیله صاحب مر سوله یا نماینده او کالا ترخیص و از گمرک پست آزاد می شود.

شرکت بازرگانی ماندگار با در اختیار داشتن نیروهای ماهر و توانا در زمینه ترخیص کالا از گمرک پست ایران می تواند. این گونه خدمات را با هزینه ای مناسب  در اسرع وقت  به متقاضیان ارائه دهد.

ترخیص کالا از گمرک پست ایران

ممنوعه های پستی

در کنار مرسولات عادی پستی برخی کالا ها هستند که جابجا کردن آن ها از طریق پست ممکن و موجه نمی باشد. و این ارقام ممنوعه فقط به پست گمرک ایران مختص نمی باشد. بلکه این موارد را قوانین پست جهانی تایید و به همه کشورهای عضو اعلام می کند. که آن ها باید از آن تبعیت کنند، البته قوانین کشورهای تابعه هم علاوه بر ممنوعه های پست جهانی می تواند در گمرک پست کشورهای عضو لحاظ شود. برای پی بردن به ممنوعه های گمرکی هر کشور باید قوانین آن کشور را بررسی نمود که واردات و صادرات چه کالا هایی ممنوع است. از این رو پست در تمام کشور ها براساس قوانین و مقررات پستی آن کشور،  ممنوعیت هایی را برای پذیرفتن مرسولات مختلف در نظر می گیرد.

از مهمترین ممنوعیت های  پستی در کشور ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد.‌ قرار دادن مکاتبات دارای جنبه های شخصی در داخل مرسولات با نرخ مخفف، قراردادن اشیای قیمتی مانند طلا، نقره، جواهرات، قطعات پول و اوراق بهادار در بسته های پستی، مرسولاتی که ماهیت و یا لفاف بندی آن ها می تواند برای کارمندان پشت ایجاد خطر کند. پست نامه ها به غیر از نامه های بیمه شده با ارزش اظهار شده نمی تواند حاوی وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک و … باشند. وسایل قمار که در آن ها برد و باخت مطرح است. مثل تخته نرد و … پوست حیوانات حرام گوشت، اسلحه، مشروبات الکلی، مواد رادیو اکتیو و….

شرکت بازرگانی ماندگار با سابقه طولانی در عرصه گمرکات کشور  و اطلاع از شرایط ترخیص کالا از گمرک پست ایران می تواند گزینه ای مناسب برای ارسال و دریافت مرسولات پستی در سطح بین المللی باشد.

واردات کالا به گمرک پست معمولا از چه کشورهایی انجام می شود؟

بر اساس آمار ارائه شده از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 میزان واردات و ترخیص کالا از گمرک پست 3991 کیلوگرم بوده است. که این میزان از لحاظ ارزش دلاری در حدود 585 هزار دلار یعنی بیش از یک میلیارد و هشتصد و سی و هفت هزار تومان بوده است. معمولا واردات به گمرک پست از کشورهای مختلفی انجام می شود که در سال 1395 بیشترین میزان واردات از کشور تایوان معادل 1926 کیلوگرم و پس از آن بیشترین میزان واردات مرسولات گمرکی پست از کشور کره جنوبی معادل 1006 کیلوگرم بوده است.

 اما بیشترین میزان ترخیص از کمرگ پست از لحاظ ارزش دلاری متعلق به واردات از کشور ایتالیا بوده که رقمی در حدود 138 هزار دلار می باشد. جالب است  بدانیم  بیشترین میزان واردات کالا به گمرک پست تهران واردات پلاتین ها و سوزن های مصرفی با کد تعرفه 8448 بوده است. شرکت بازرگانی ماندگار با تجربه و آگاهی لازم نسبت به قوانین ترخیص کالا در گمرک پست ایران می تواند کالای گمرک پستی را با سرعت و هزینه ای مناسب برای متقاضیان در سراسر کشور انجام دهد.

ترخیص کالا از گمرک پست ایران یکی از مبادی ورودی و خروجی کالا می باشد که افراد مختلف بنا بر نیاز خود برای ارسال و دریافت بسته ها یا کالا های کوچک از آن استفاده می کنند. وقتی یک بسته یا کالای کوچک که ارزش تجاری ندارد  وارد کشور می شود بطبع این کالا یا بسته به عنوان کالای تجاری نیاز به ارائه مدارک و طی کردن فرایند ترخیص کالا در گمرک ندارد و  برای ترخیص این نوع کالا ها باید به قسمت هایی که در گمرکات کشور با نام گمرک پست با ضوابط مشخص در نظر گرفته شده است مراجعه شود و کالای مورد نظر دریافت یا تحویل داده شود.

شرایط ترخیص کالا گمرکی از پست

میزان حقوق و عوارض گمرکی رابطه مستقیمی با نوع و ارزش کالا دارد و نوع محتویات داخل مرصوله هم می تواند در این امر تاثیر گذار باشد. در این روش ماموران پست به نیابت از طرف گمرک کالا را با ارائه رسید از مشتریان تحویل می گیرند و با توجه  به شرایط مرصوله،  پرداخت عوارض گمرکی توسط ارزیابان گمرک مشخص می شود. براساس مقررات جاری گمرک همه کالاها بجز اقلامی که ورود آن ها از نظر قانونی و شرعی ممنوع است می توانند از طریق پست وارد کشور  شوند اگر این کالا ها جنبه تجاری نداشته باشند با نظر کارشناس گمرک می توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی،  کارت بازرگانی و مجوزهای واردات و صادرات در گمرک پست ترخیص گردند.

 ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر در ارزیابی اولیه ارزش کالا بیش از سقف تعیین شده برآورد شود ترخیص کالا مشمول پرداخت عوارض گمرکی خواهد شد. به زبان ساده اینگونه می توان گفت که هر نوع کالایی  بجز کالاهای ممنوعه و یا کالاهایی که به قصد تجارت  از طریق روال پستی وارد کشور شود می تواند با انجام مراحل  گمرک پست از طریق شرکت پست با پرداخت هزینه بسته های  پستی بین المللی وارد کشور گردد.

شرکت بازرگانی ماندگار یکی از شرکت های فعال در عرصه گمرکات کشور است که می تواند در زمینه های مختلف گمرکی خدمات خود را به افراد حقیقی و حقوقی در چهارچوب شرایط مناسب ارائه دهد.

کالا ها با چه عناوینی از گمرک پست ایران ترخیص می شوند؟

کالا های مختلفی در قالب مرسولات پستی ممکن از بین کشورهای مختلف تبادل شود. این کالا ها ممکن است در اشکال مختلف جهت ترخیص کالا از گمرک پست اظهار شوند در ادامه به برخی از این تبادلات که حجم بیشتری از این مر سوله ها را در بر می گیرد اشاره می شود.

هدیه و سوغات

خیلی از کالا ها به شکل سوغات و هدیه برای افراد حقیقی جهت ترخیص از گمرک پست ارسال می شود. در حال حاضر طبق ماده 39 آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات سال1379 برای هر نفر معافیت 50 دلاری از پرداخت عوارض و حقوق مربوط به ترخیص کالا های پستی در نظر گرفته شده است البته این قانون درصورتی قابل اجرا است که کالای مورد نظر جنبه تجاری و منع شرعی نداشته باشد. این کالا ها معمولا از طریق گمرک پست کشورهای مختلف ارسال و در کشور مبدا به وسیله گمرک پست دریافت می شود که طی فرایند قانونی در اختیار فرد دریافت کنند یا نماینده قانونی او قرار داده می شود.

کالاهای نمونه و تجاری

کالا های نمونه و تجاری مرسولاتی هستند که به صورت نمونه کالا برای واحد های تولیدی، آموزشی، تحقیقاتی به همراه کاتالوگ و برشور ارسال می شوند. در این شکل از مرسولات پستی، در صورت درخواست اتباع یک کشور از شرکت های فعال در کشورهای دیگر، شرح و کاتالوگ یک کالا  از طریق گمرک پست به کشور مبدا ارسال می شود تا در صورت تایید از طرف خواهان، کارهای اجرایی لازم در آینده انجام شود. 

مراحل ترخیص کالا از گمرک پست

برای دریافت مرسولات پستی و ترخیص کالا از گمرک پست ایران باید یک سری از مراحل طی شود تا پس از گذراندن فرایند اداری گمرک پست،  کالا به دست صاحب کالا یا نماینده او برسد. برای دریافت کالا از پست ایران ابتدا باید  شماره و نوبت از گمرک دریافت شود. پس از آن در نوبت مقرر شده برای احراز هویت به این قسمت مراجعه شود. در این قسمت پس از احراز هویت صاحب بسته یا نمایندهء قانونی او نوبت اخذ شده از گمرک در ظهر اعلامیه پستی فرد مورد نظر درج می شود. و پس از آن بسته از انبار جهت ارزیابی به قسمت ثبت دفتر انبار فرستاده می شود. سپس شماره اعلامیه پستی و شماره نوبت اخذ شده در دفتر انبار درج و ثبت می شود. پس از آن اعلامیه پستی به کارشناسان بخش تجاری و غیر تجاری گمرک جهت تعیین ارزیابی تحویل داده می شود.

در پایان بسته از انبار خارج شده و در اختیار ارزیاب مربوطه برای ارزیابی قرار می گیرد. در پایان ارزیابی بسته با توجه به اولویت نوبت بر اساس شماره اخذ شده در حضور نماینده پست، صاحب کالا یا نماینده  قانونی او شروع شده و میزان معافیت و حقوق ورودی کالا به وسیله کارشناس گمرک مشخص می شود.

 همچنین در این مرحله برای آزاد سازی کالا اگر قرار باشد با توجه به نوع کالا و مرصوله پستی مجوز های مکمل از سازمان های مربوطه اخذ شود صاحب کالا باید نسبت به دریافت آنها اقدام کند. بعضی از نمایندگان سازمان ها یا وزارت خانه های مذکور که قرار است مجوز های لازم و مکمل برای ترخیص مرصوله از گمرک  را صادر کنند ممکن است در گمرک حضور نداشته باشند.

 بنابراین آن دسته از کالا هایی که نیاز به کسب مجوز سازمان خاصی دارند برای آن ها قبض نگهداری صادر می شود تا پس از اخذ مجوزهای لازم به وسیله صاحب مر سوله یا نماینده او کالا ترخیص و از گمرک پست آزاد می شود.

 شرکت بازرگانی ماندگار با در اختیار داشتن نیروهای ماهر و توانا در زمینه ترخیص کالا از گمرک پست ایران می تواند این گونه خدمات را با هزینه ای مناسب  در اسرع وقت  به متقاضیان ارائه دهد

ممنوعه های پستی

در کنار مرسولات عادی پستی برخی کالا ها هستند که جابجا کردن آن ها از طریق پست ممکن و موجه نمی باشد و این ارقام ممنوعه فقط به پست گمرک ایران مختص نمی باشد بلکه این موارد را قوانین پست جهانی تایید و به همه کشورهای عضو اعلام می کند که آن ها باید از آن تبعیت کنند، البته قوانین کشورهای تابعه هم علاوه بر ممنوعه های پست جهانی می تواند در گمرک پست کشورهای عضو لحاظ شود. برای پی بردن به ممنوعه های گمرکی هر کشور باید قوانین آن کشور را بررسی نمود که واردات و صادرات چه کالا هایی ممنوع است. از این رو پست در تمام کشور ها براساس قوانین و مقررات پستی آن کشور،  ممنوعیت هایی را برای پذیرفتن مرسولات مختلف در نظر می گیرد.

از مهمترین ممنوعیت های  پستی در کشور ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد.‌ قرار دادن مکاتبات دارای جنبه های شخصی در داخل مرسولات با نرخ مخفف، قراردادن اشیای قیمتی مانند: طلا، نقره، جواهرات، قطعات پول و اوراق بهادار در بسته های پستی، مرسولاتی که ماهیت و یا لفاف بندی آن ها می تواند برای کارمندان پشت ایجاد خطر کند، پست نامه ها به غیر از نامه های بیمه شده با ارزش اظهار شده نمی تواند حاوی وجه نقد، اوراق بهادار مانند چک و … باشند. وسایل قمار که در آن ها برد و باخت مطرح است مثل تخته نرد و … پوست حیوانات حرام گوشت، اسلحه، مشروبات الکلی، مواد رادیو اکتیو و….

شرکت بازرگانی ماندگار با سابقه طولانی  در عرصه گمرکات کشور  و اطلاع از شرایط ترخیص کالا از گمرک پست ایران می تواند گزینه ای مناسب برای ارسال و دریافت مرسولات پستی در سطح بین المللی باشد.

واردات کالا به گمرک پست معمولا از چه کشورهایی انجام می شود؟

بر اساس آمار ارائه شده از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 میزان واردات و ترخیص کالا از گمرک پست 3991 کیلوگرم بوده است. که این میزان از لحاظ ارزش دلاری در حدود 585 هزار دلار یعنی بیش از یک میلیارد و هشتصد و سی و هفت هزار تومان بوده است. معمولا واردات به گمرک پست از کشورهای مختلفی انجام می شود. که در سال 1395 بیشترین میزان واردات از کشور تایوان معادل 1926 کیلوگرم و پس از آن بیشترین میزان واردات مرسولات گمرکی پست از کشور کره جنوبی معادل 1006 کیلوگرم بوده است.

 اما بیشترین میزان ترخیص از کمرگ پست از لحاظ ارزش دلاری متعلق به واردات از کشور ایتالیا بوده که رقمی در حدود 138 هزار دلار می باشد. جالب است  بدانیم  بیشترین میزان واردات کالا به گمرک پست تهران واردات پلاتین ها و سوزن های مصرفی با کد تعرفه 8448 بوده است. شرکت بازرگانی ماندگار با تجربه و آگاهی لازم نسبت به قوانین ترخیص کالا در گمرک پست ایران می تواند کالای گمرک پستی را با سرعت و هزینه ای مناسب برای متقاضیان در سراسر کشور انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین