گمرک بازرگان در یکی از مناطق های شهر بازرگان گمرکی قرار دارد که به بازارهای بزرگ اروپا دسترسی داشته و می‌توان از بزرگترین مزایای این گمرک به شمار آورد. به طور کلی می‌توان گفت محصولاتی که از کشورهای اروپایی و ترکیه توسط تجار خریداری می‌شود از طریق گمرک بازرگان این کالاها ترخیص می‌شوند به همین علت تاجران، گمرک بازرگان را به عنوان گزینه ای مناسب برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان می‌دانند.

 قبل از احداث گمرک کالاها توسط بنادر انجام می‌شد اما بعد از احداث گمرک بازرگان توانستند هزینه، زمان ترخیص و مسافت را کاهش دهند. گمرک بازرگان خدمات متنوعی را در اختیار تاجران قرار می‌دهد که در قدیم به صورت کاملاً مستقل در انجام اموری از جمله مسافری، واردات، صادرات و قضایی فعالیت داشته اگر قصد شما وارد کردن کالا از کشورهای اروپایی می‌باشد بهتر است از ترخیص کالا از گمرک بازرگان استفاده کنید در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل گمرکی و ترخیص کالا را بیان کنیم.

گمرک مرز بازرگان

تبادلات ایران و ترکیه امروزه به بیشترین میزان خود رسیده است و از همین رو گمرک بازرگان و ترخیص کالا از گمرک بازرگان اهیمیت زیادی پیدا کرده است. این گمرک به خاطر تعاملات زیاد بین ایران و ترکیه بسیار پرتردد بوده وروزانه صدها کامیون از طریق این مرز به داخل ایران یا ترکیه رفت و آمد می کنند. از آنجا که آب و هوای این منطقه معمولا با ثبات و معتدل است در تمام فصول می توان تجارت و خرید و فروش محصولات غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین دارو را انجام داد.

گمرک بازرگان کجاست؟

گمرک بازرگان در شهر بازرگان قرار دارد و این منطقه در انتهای مسیر جاده ابریشم در ایران در پل خاتون قرار دارد که از مرز ترکمنستان شروع و به ترکیه منتهی می گردد. ویژگی جغرافیایی گمرک بازرگان امکان دستیابی به بازار های اروپایی را تسهیل نموده است. این امکان باعث شده است اغلب کالا های وارداتی از اروپا از مرز بازرگان وارد کشور شوند.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

اگر که آشنایی کافی با گمرک بازرگان ندارید می توانید کار ترخیص کالا از گمرک بازرگان را به شرکت بازرگانی ماندگار بسپارید. ماندگار آماده ارائه خدمات در حوزه ترخیص کالا از بازرگان به تجار و بازرگانان عزیز است. با توجه به سابقه درخشان و فعالیت کارشناسان خبره در شرکت ماندگار و 100 ها پروژه موفق در این زمینه نگران ترخیص کالای خود نباشید زیرا در کمترین بازه زمانی و با حداقل هزینه انجام می شود. شعار ما این است که رویه ترخیص کالا باید در کمترین زمان ممکن انجام گیرد تا از صرف هزینه های اضافه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: راهنمایی کامل واردات گوشی از چین

نحوه ترخیص کالا از گمرک بازرگان

این گمرک در بازرگان در سال ۱۳۰۵ تاسیس شده که  سال تاسیس آن نشان دهنده سابقه طولانی این گمرک می‌باشد. گمرک بازرگان در شهر مرزی و با کشورهای اروپایی به خصوص کشور ترکیه ارتباط فوق العاده ای دارد چرا که بیشترین حجم واردات کالا از ترکیه صورت می‌گیرد. در ادامه ویژگی‌های ترخیص کالا از گمرک بازرگان را بیان می‌کنیم.

  • این گمرک با کشور ترکیه تنها یک کیلومتر فاصله دارد.
  • گمرک بازرگان در دامنه آرارات قرار دارد.
  • وسایل حمل و نقل ترخیص کالا با ۲ ورودی تریلی، ماشین‌های سواری و اتوبوس جداسازی شده است.
  • امورهای مختلفی در این گمرک از جمله ترخیص، مسافربری، ترانزیت، واردات و صادرات انجام می‌شود.
  • روستای بازرگان با تعداد جمعیت کم و تاریخ تاسیس این گمرک سال ۱۳۰۵ است.

 همانطور که در مطالب بالا بیان کردیم گمرک بازرگان در همسایگی کشور ترکیه قرار دارد که این امر باعث تجارت، واردات و صادرات بین کشور ایران و ترکیه شده است همچنین این مرز جز پر اهمیت‌ترین مرزها به شمار رفته و توریست داخلی و خارجی زیادی از این مرزها عبور می‌کنند.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

ترخیص کالا از گمرک بازرگان چه مدارکی لازم دارد؟

  • اظهارنامه ورودی
  • اسناد خرید
  • اسناد حمل
  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • مجوز ها و گواهی های مربوط به برخی کالا ها
  • اخذ استاندارد های لازم از مراجع ذیربط
  • اسناد بانکی و رسید های پرداختی
  • گواهی مبدا

ارائه اصل تمامی مدارک ذکر شده و همچنین دیگر اسناد مورد نیاز در تمامی مراحل ترخیص کالا لازم است. دقت داشته باشید که نقص پرونده می تواند در رویه ترخیص کالا تداخل ایجاد کند.

سایت گمرک بازرگان

سایت و شرکت گمرک بازرگان در سال 1364 تاسیس شد و فعالیت خود را از آن زمان آغاز کرد. آدرس سایت گمرک بازرگان bazargan.pwcs.co.ir است که می توانید اطلاعات درخواستی خود را آن جا بیابید.

تلفن گمرک بازرگان

شماره تلفن این گمرک به شرح زیر است:

تلفن: 34373204-044
شماره تماس: 34376704-044
تلفن: 34376774-044

هزینه ترخیص کالا از گمرک بازرگان

برای دانستن هزینه ترخیص کالا از گمرک بازرگان و محاسبه آن باید گفت که مانند دیگر گمرکات است. به عبارت دیگر هزینه ترخیص کالا شامل هزینه باربری، انبارداری و حمل و نقل، بارگیری، تخلیه بار، آزمایشگاه، بدرقه کالا، هزینه های مربوط به کارشناسی و بازرسی می شود.

جدا از هزینه های گمرکی، هزینه مربوط به حقوق ورود کالا نیز باید پرداخت شود. این هزینه شامل 5 درصد از ارزش گمرکی و همچنین سود بازرگانی است که پرداخت آن به سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

مرز بازرگان کجاست

مرز بازرگان همان گذرگاه مرزی بازرگان است که امروزه به عنوان یکی از نقاط گمرکی مهم و اصلی کشور شناخته می‌شود. این مرز مهم در یک کیلومتری شهر بازرگان در شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی است. گذرگاه مرزی بازرگان از سال ۱۳۰۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

 این گذرگاه، مرز است که به صورت ۲۴ ساعته و بین المللی بین ایران و ترکیه فعالیت دارد. البته این مرز در کشور ترکیه با نام مرز گوربولاغ شناخته می‌شود و یک مرز زمینی رسمی بین ایران و ترکیه است. بازرگان از توابع ماکو می‌باشد و در ۱۵ کیلومتری شمال ماکو قرار دارد.

در واقع این منطقه به عنوان یکی از نقاط خروجی کشور و ترکیه است که در دامنه کوه آرارات می‌باشد. دو ورودی جداگانه اتوبوس سواری و تریلی در این مرز برای رفت و آمد وسایل نقلیه ایجاد کرده‌اند که روزانه ۷۰۰ تریلر ظرفیت عبور دارد.

البته به دلیل مشکلات گمرکی و طولانی بودن ترخیص و ترددهای زیاد، این میزان تردد روز به روز رو به کاهش است تا از صف‌های طولانی جلوگیری کند. در تمامی شهرهای مرزی، مناطق مرزی وجود دارد که برای رفت و آمد زمینی از آنها استفاده می‌شود. در این منطقه از کشور نیز مرز بازرگان به عنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای این منطقه جهت تردد به کشور ترکیه است.

شهر بازرگان کجاست

بازرگان یکی از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است. در واقع این شهر در بخش مرکزی ماکو قرار دارد و به همین دلیل به عنوان یکی از مناطق خوش آب و هوا، سالانه میزبان گردشگران و مسافران بسیار زیادی می‌باشد. این شهر مرزی روزانه میزبان هزاران راننده ترانزیت و توریست است که از طریق این منطقه مرزی ورود و خروج می‌شوند.

 این شهر مرزی مهم کشور در قسمت شمالی ماکو و دامنه کوه آرارات است. هم مرز بودن بازرگان با ترکیه و نخجوان باعث شده تا با نام دروازه اروپا شهرت پیدا کند. این منطقه حتی در گذشته نیز به عنوان یک منطقه تجاری اهمیت بسیار زیادی داشت و مورد توجه حکمرانان منطقه قرار می‌گرفت. به دلیل وجود بازرگان در دامنه کوه‌های آرارات، یک منطقه خوش آب و هوا و سرسبز می‌باشد.

این منطقه کوهستانی دشت‌های سرسبز بسیار زیادی دارد؛ اما آب و هوای آن در تابستان خنک و زمستان‌هایی با یخباندادهای شدید بر آن حاکم است. مناطقی نظیر سد بارون، روستای گردشگری رند، آبشار قلعه جوق، تالاب بورآلان و غیره شگفتی‌های بی‌نظیره این منطقه زیبا شناخته می‌شوند.

آثار تاریخی بسیار زیادی در این منطقه کشف شده‌اند که مربوط به دوران اورارتویی هستند. در واقع این آثار نشان از قدمت بالای بازرگان دارند که گواه این است این منطقه متعلق به ۸ قرن پیش از میلاد مسیح می‌باشد. البته آنچه که بیش از هر نکته و مسئله دیگری مورد توجه کاربران و مسافران قرار دارد، مقرون به صرفه بودن قیمت تمامی کالاهای وارداتی در این منطقه مرزی است.

شرایط‌های ترخیص کالا از گمرک بازرگان

 به دلیل نزدیکی گمرک بازرگان به منطقه آزاد ماکو جز بزرگترین مزیت گمرک بازرگان به شمار می رود. بالا بودن حجم واردات از کشور ترکیه و ترخیص کالاها نشان دهنده کالاهای وارداتی از اروپا است که برای ترخیص کالا نیاز است کارت بازرگانی ارائه داده و مجوز دریافت وزارت بهداشت نیز لازم است.

 قبل از فرایند ترخیص باید برگه اظهارنامه تکمیل شده و تمام اطلاعات مربوط به جنس مورد نظر از نظر وزن، ارزش و جزئیات ذکر شود. این اطلاعات نوشته شده مشخص می‌کند که چه مقدار هزینه باید به گمرک پرداخت شود.

اطلاعات مشخص شده در اظهارنامه باید نوع محصول، صاحب کالا، تعداد دقیق کالا، وزن و ارزش کالا مشخص شود.

 موارد نام برده شده باید با دقت کامل تکمیل شود زیرا گمرک بازرگان با توجه به این موارد بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و زمانی که اشکال و یا نقصی در موارد ذکر شده باشد ترخیص کالا با مشکل مواجه می‌شود.

برای ترخیص کالا نیاز است که قوانین مربوطه را شناخته و آنها را انجام داد چرا که برای ترخیص هر کالای وارداتی در زمان بسیار کم و سرعت بالا باید به افراد متخصص و با تجربه سپرد.

زمانی که بازرگان آشنایی کافی با مراحل ترخیص کالا نداشته باشد ممکن است با مشکلاتی از جمله نگهداری کالا در انبار مواجه شود به همین علت قوانین سختگیرانه ای برای ترخیص کالا وجود دارد که با داشتن آگاهی و کمک گرفتن از کارشناسان می‌توان مشکلات را کاهش داد.

قوانین مرز بازرگان

حال که با مرز بتزرگان آشنا شدید لازم است، بدانید که چگونگی ترخیص کالا از بازرگان، مدارک، هزینه ها و تمامی رویه های مربوط به ترخیص کالا از گمرگ همانند دیگر گمرکات کشور می باشد. قوانین ترخیص کالا، صادرات و واردات کالا در تمامی گمرکات جمهوری اسلامی یکسان است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان

مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان به طور کلی به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • تمامی اطلاعات مورد نیاز وارد سامانه شود.
  • از اظهارنامه گمرکی پرینت گرفت.
  • تعیین مسیر توسط کارشناس
  • ارزیابی کالا
  • مجوز برای دریافت کالا.
  • انبارداری، خروج کالا، کارشناس سرویس و…

 گمرک های کل کشور دارای قواعدی هستند که باید تمامی مراحل آنها طی شود که آشنایی کامل با هر کدام از آنان می تواند به مراحل ترخیص کالا سرعت بخشید.

 زمانی که دانش و تجربه کافی ندارید، نیاز است برای خروج کالاهای وارد شده از یک ترخیص کار کمک بگیرید این شخص می‌تواند تمامی مراحل ترخیص را انجام داده و حق الزحمه خود را پایان کار دریافت کند.

 ترخیص کار قوانین و مقررات گمرک را شناخته و می‌تواند برای آزاد کردن کالا از گمرک اقدام کند همچنین نکاتی از جمله حقوق و عوارض ورودی گمرک، سود بازرگان، مالیات، اسناد و مدارک را به صورت کامل در نظر می‌گیرد چرا که ترخیص کالا نیاز به تجربه و تسلط کافی دارد پس با همکاری ترخیص کار می‌توان کارها را بدون نقص انجام داد.

 برخی اوقات ترخیص کالا هزینه بر و پیچیده است که نیاز به راهکارهایی برای افزایش سرعت و کاهش هزینه دارد. ترخیص کارها می‌توانند  با دانش و تخصص در رابطه با آخرین تغییرات قوانین، کالای شما را از گمرک آزاد کنند.

سخن پایانی:

شرکت‌ بازرگانی مختلفی وجود دارد که می‌تواند ترخیص کالای شما را به راحتی انجام دهد اما با اطمینان کامل به شرکت درخشانی به نام بازرگانی ماندگار، تمامی کارهای ترخیص کالای خود را به آنها بسپارید زیرا با تمام قوانین به روز آشنا بوده و در کوتاه‌ترین زمان ترخیص کالای شما را از گمرک انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین