در یک توضیح کامل و مختصر می توان گفت اصطلاحات حمل و نقل بین المللی است که تاجر و بازرگانان  باید آشنایی کامل داشته باشند. ترخیصیه از مهم‌ترین اسنادی است که در زمان وارد کردن کالا و زمان ترخیص کالا از گمرک باید همراه داشته باشید. به طور کلی ترخیصیه همان اسناد بازرگانی می باشد که برای ترخیص کالا از گمرک قابل استفاده است.

 با استفاده از این سند میتوان کالا را از گمرک تحویل گرفته و به تشریفات گمرکی داد. اگر با ترخیصیه آشنایی کامل ندارید می توانید  با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله شما را آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ترخیصیه چیست؟

 قبل از هر چیز باید گفته شود که شرکت های حمل و نقل بین المللی به عنوان یک وظیفه قبل از اقدام به ترخیص کالا باید برای صدور سند اقدام کنند که با داشتن این سند به اطلاع گمرک و یا نماینده قانونی میتواند مراحل ترخیص کالا را به صورت کامل انجام داد.

در ترخیصیه اطلاعات گوناگونی ثبت میشود که مهم ترین آن ها مشخصات گیرنده، شماره بارنامه، تعداد بسته بندی، شرح کالا، وزن خالص، مشخصات وسیله نقلیه، نام موسسه، شماره فهرست و…  ثبت می‌شود.

روش های پیگیری ترخیصیه کالا

 زمانی که می‌خواهید ترخیصیه کالای خود را پیگیری کنید باید روش های زیر اقدام کنید:

  • امروزه بعد از صادر شدن سند ترخیصیه که توسط شرکت ها در سامانه جامع مدیریت ثبت میشود میتوان با به همراه داشتن اطلاعات سامانه خود را پیگیری کرد.
  • در این سند اطلاعات مختلفی از جمله کد ملی، شرکت، شماره بارنامه، کد ملی صاحب این سند و … درج میشود.
  • بعد از ورود به سامانه خدمات گزینه های بررسی وضعیت نیز وجود دارد که می توانید با کلیک کردن بر روی آن و دسته ترخیصی خود را مشاهده کنید.
  • بعد از کلیک کردن بر روی گزینه مورد نظر، صفحه باز می‌گردد که در این مرحله نیاز است اطلاعاتی از جمله کد شرکت، شماره بارنامه را تکمیل کنید.
  • بعد از تکمیل اطلاعات می توانید وضعیت را پیگیری کرده و از ثبت شدن و یا عدم ثبت ترخیصیه مطلع شوید.

نحوه واگذاری ترخیصیه کالا

 یکی از سوال های رایج و عمومی که افراد در رابطه با ترخیصی دارند واگذاری آن است که چگونه صورت میگیرد  در ادامه ابهام به وجود آمده ای که در ذهنتان وجود دارد برطرف میشود.

  1. واگذاری این سند در مواقعی امکان پذیر است که صاحب کالا بعد از وارد شدن کالا به کشور امتیاز آن را به شخص دیگری واگذار کند. به این واگذاری ترخیصیه می گویند.
  2. بعد از واگذار کردن این امتیاز به شخص دیگر سند مالکیت کالا به فرد جدید واگذار می شود.
  3. به این نکته نیز دقت داشته باشید که بعد از واگذاری باید سند به نام مالک جدید ثبت شود.
  4. لازم به ذکر است که واگذار کردن سند شرایط خاصی دارد که تمامی آنها باید امکان پذیر باشد از جمله زمانی که اظهار کالا به گمرک آمده امتیاز کالا به فرد دیگر واگذار شود نیاز است که سند به نام همان فرد تنظیم گردد.
  5. زمانی که شرکت حمل و نقل قصد دارد حمل کالای وارداتی خود را به شرکت دیگری واگذار نماید شرکت حمل و نقل نیز باید سند را به نام صاحب کالا تنظیم کند.
  6. برگه ترخیصیه گمرکی و همچنین قبض انبار نیز باید به نام یک فرد باشد.
  7. زمانی که سند به نام صاحب کالا تنظیم نباشد زمان پرینت گرفتن قبض انبار گمرکی پیغامی از جمله صلاحیت لازم را در اخذ پرینت احراز ننموده است را مشاهده میکنید.

ترخیصیه چیست؟

نحوه واگذاری ترخیصیه

با ورود به سامانهepl ترخیصیه خود را به سادگی واگذار کنید فقط کافیست مراحل آن را درستی طی کنید.

  1. اولین مرحله نیاز است وارد سامانه epl شوید و بعد از ورود روی گزینه واگذاری سند کلیک نمایید.
  2. زمانی که صفحه واگذاری باز باشد اطلاعاتی از جمله کد ملی شرکت حمل و نقل، شماره بارنامه، کد ملی صاحب را وارد نمایید.
  3. بعد از تکمیل اطلاعات پیامی بر انتقال سند به حساب و کنونی دارید یا خیر نمایش داده می‌شود که در صورت اطمینان از صحت اطلاعاتی که وارد شده است روی گزینه اطمینان کامل کلیک کنید در صورت ثبت اشتباه اطلاعات میتوانید روی گزینه اشتباه کردم کلیک کنید.
  4. در مرحله بعدی پیغامی بر موفق آمیز بودن واگذاری مشاهده میشود بعد از مشاهده کردن این پیغام برای دریافت قبض باید به انبار الکترونیکی اقدام کنید.

لازم به ذکر است که تفاوت‌هایی بین قبض انبار و ترخیصیه وجود دارد که در ترخیصیه دو سند مهم از قبض انبار بازرگانی وجود دارد که در هنگام ترخیص باید در گمرک ارائه شود. توجه داشته باشید که این دو سند کاملا متفاوت و گوناگون صادر می شود پس با تفاوت‌های ترخیصیه و قبض انبار آشنایی کامل داشته باشید.

 قبض انبار سندی است که انباردار در آن تاریخ مشخصی از وارد شدن کالا ثبت می کند  زمانی که کالا به انبار وارد می شود توسط انباردار تاریخی بر روی کالا صادر می شود که از این طریق صاحب کالا متوجه می شود که کالا در آن انبار نگهداری می گردد اما ترخیصیه توسط شرکت حمل و نقل صادر میشود که از این طریق نشان داده می شود که دستمزد کامل را تسویه کرده است.

 تفاوت های دیگری نیز میان ترخیص و ترخیصیه وجود دارد که ترخیص همانطور که می دانید به معنی خروج کالا از تشریفات گمرکی می باشد که این سند از طرف شرکت حمل و نقل صورت می گیرد که بلامانع بودن آن توسط صاحب کالا اعلام می شود.

مرحله های ترخیص کالا از جمله آماده سازی، تهیه، ثبت به صورت فیزیکی و یا الکترونیکی می باشد که هزینه های آن شامل مالیات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی ارائه می‌شود که به صادرکننده و وارد کننده می باشد.

نتیجه گیری

 در این مقاله شما با ترخیصیه و واگذاری کامل آن آشنا شدید همچنین به طور کامل می توانید نحوه واگذاری و پیگیری ترخیصیه خود را به صورت صحیح و کامل انجام دهید اما باید توجه داشته باشید که ترخیص کالا یک امر کاملاً تخصصی و باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

 اگر آشنایی کامل با ترخیصیه کالا ندارید می توانید با استفاده از شرکت بازرگانی ماندگار خدمات ترخیص از گمرک را به صورت کامل انجام دهید شرکت بازرگانی ماندگار مراحل ترخیص را به صورت کامل برای شما انجام می دهند همچنین با داشتن سابقه طولانی در این زمینه و داشتن متخصصانی با تبحر بارهای شما را در کوتاهترین زمان از گمرک  ترخیص می کنند پس ترخیص کالای خود را به بازرگانی ماندگار بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین