ارز مسافرتی پولی است که توسط بانک مرکزی برای سفرهای خارجی با قیمت مقرون به صرفه‌تر از نرخ بازار در اختیار مسافران قرار می‌دهند. البته دریافت ارز مسافرتیو این حواله ارزی دارای شرایط و قوانین خاص خود است. چه بسا اینکه برای دریافت این ارز باید اسناد و مدارکی را نیز ارائه دهید. این مبلغ مشخص توسط بانک مرکزی هر ساله تعیین می‌شود و قطعاً هم قیمت آن کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

نوسانات ارز در بازار بسیار زیاد است و این اختلاف قیمت ارز در بانک مرکزی و بازار بدون شک باعث کاهش هزینه‌های سفر شما عزیزان می‌شود. شما مسافران عزیزی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارید، تنها یک بار در سال می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید.

البته در گذشته می‌توانستید از تمامی صرافی‌ها اقدام به خرید ارز مسافرتی نمایید. اکنون تنها راه دریافت سهمیه، ثبت نام در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خواهد بود. این نوع ارز را معمولاً به یورو محاسبه می‌کنند و هنگام تحویل معادل آن به دلار یا پوند قابل دریافت است. لازم به ذکر است که شرکت بازرگانی ماندگار در زمینه های مختلف ارزی مانند حواله یوان به چین، انتقال پول به امارات و … فعالیت می کند.

میزان ارز مسافرتی

بدون شک یکی از چالش‌هایی که در رابطه با ارز مسافرتی وجود دارد میزان آن است. همه شما عزیزان می‌خواهید بدانید که میزان یا ارزش این نوع ارز چقدر می‌باشد. این ارز بعد از اسفند ۱۴۰۱ با مبلغ ۳۰۰ یورو برای مسافران زمینی و به مبلغ ۵۰۰ یورو برای مسافرت‌های هوایی در نظر گرفته شده است. بد نیست بدانید این مبلغ ارز و سهمیه برای مسافران کشورهای با ویزا یا بدون ویزا یکسان خواهد بود. شما مسافران عزیز می‌توانید با عبور از گیت فرودگاه عرض مسافرتی خود را توسط خودپرداز یا باجه بانک ملی به صورت اسکناس دلار دریافت کنید.

ارز مسافرتی
ارز مسافرتی

شرایط دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی شرایطی وجود دارد‌ که باید در نظر گرفت. البته برای دریافت این نوع ارز ابتدا باید مدارکی چون بلیط هواپیما، گذرنامه معتبر و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را ارائه دهید. البته برای دریافت گذرنامه باید به شرایط آن نیز توجه داشت.

تنها افراد بالای ۵ سال با داشتن کارت ملی می‌توانند این نوع ارز را دریافت کنند.

برای دریافت ارز مسافرتی هر شخصی تنها یک بار در سال می‌تواند درخواست خود را در باجه بانک مرکزی ثبت نماید.

به حداکثر زمان دریافت این ارز توجه داشته باشید، چرا که برای دریافت این مبلغ از سهمیه دلار یک هفته به تاریخ پرواز باید اقدام کنید.

این نوع ارز برای مسافران عادی است و افرادی که دارای گذرنامه خدماتی یا سیاسی هستند یا دو تابعیتی می‌باشند نمی‌توانند این ارز را دریافت کنند.

پربازدیدترین ها:

  1. واردات لوازم جانبی موبایل از دبی
  2. تخصیص ارز
  3. روش های ارسال حواله لیر به ترکیه
  4. حواله درهم به دبی

ارز دولتی را از کجا بگیرم؟

بسیاری از افراد دغدغه چگونگی دریافت ارز را دارند، حتی برخی نیز نمی‌دانند ارز را باید از کجا دریافت کرد. بر اساس مصوبه دولت به منظور خرید دلار دولتی با کارت ملی هر شخص یا هر یک از مسافران خارجی باید یک حساب بانک ملی داشته باشند. در نتیجه این افراد در اپلیکیشن ایوا ثبت نام می‌کنند و‌ پس از افتتاخ حساب ارزی، باید به شعبه ارزی مراجعه نمایید. در این شعبه اقدام به دریافت شماره شبا حساب ارزی ‌کنید و پس از دریافت شماره شبا نیز با مراجعه به صرافی و پرداخت هزینه ارز را می‌خرید.

ارز مسافرتی
ارز مسافرتی

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

یکی از نکات مهمی که باعث شده مسافران اقدام به دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی کنند، اختلاف قیمت آن با بازار است. دولت برای کاهش هزینه‌های سفر چنین تدابیری را اندیشیده و ارز مسافرتی را با قیمت مقرون به صرفه‌‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تفاوت قیمت ارز مسافرتی با ارز آزاد در بازار نیز بسیار زیاد است به حدی که باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود.

حال قیمت یورو نیز با نرخ اعلام شده توسط مرکز مبادله ارز و طلا محاسبه می‌گردد. در نتیجه نسبت به بازار آزاد کنونی حدود ۱۷ درصد این قیمت کمتر از بازار است. این تفاوت قیمت ارز به درصد سهمه‌ای شما مسافران عزیز نیز بستگی دارد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

بسیاری از مسافران برای دریافت ارز مسافرتی با چالش‌هایی مواجه هستند. برای دریافت ارز مسافرتی تنها در روزی که پرواز دارید، دریافت یورو یا ارز از خودپردازهای فرودگاه امکان‌پذیر است. با در دست داشتن مدارک لازمه و با رعایت شرایط دریافت ارز می‌توانید به باجه بانک مرکزی جهت دریافت ارز مراجعه کنید. شما مسافران عزیز پس از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل ثبت نام و ارائه درخواست ارز به بانک سفارش خود را ثبت نمودید، دقیقاً در روز پرواز می‌توانید از خودپرداز فرودگاه ارز را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که شما متقاضیان عزیز در گام نخست باید در خودپرداز شماره حواله یا کد رهگیری بانک را وارد کنید.

حتی با وارد کردن کد ملی سهمیه‌ای که برای شما در نظر گرفته شده، پول توسط خودپرداز در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد. این نکته را به خاطر بسپارید که تنها در روز پرواز می‌توانید ارز را دریافت کنید و غیر از آن و قبل از روز پرواز امکان دریافت ارز وجود ندارد. برای دریافت ارز نیز باید حتماً قصد سفر به یک کشور خارجی را داشته باشید و بلیط خود را جهت دریافت ارز ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی سایت پشتیبانی ماندگار
پشتیبانی سایت
پیغام دارید !
پشتیبانی ماندگار چت آنلاین