خرید و واردات اسید استیک

از آن جایی که بر اساس آمار استیک اسید به عنوان پر فروش ترین ماده اسیدی شیمیایی در جهان شناخته می شود. خرید و واردات اسید استیک و بهره مندی صنایع مختلف از آن به عنوان یک فاکتور صنعتی بودن برای آن کشور محسوب می گردد.

اسید استیک یا همان اتانوئیک اسید که خود یک ترکیب مایع آلی بی رنگ با میزان خورندگی بالا است. در صنایع فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در ساخت ترکیبات پلیمری مانند پلی وینیل استات یا همان پی وی سی نقش دارد. حتی خرید و واردات اسید استیک در صنایع غذایی و پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. و در آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعت ساخت شوینده و صنایع کشاورزی و تولید کاغذ نقش به سزایی را بازی می کند.

هر چند خرید اسید استیک از کشور های مختلفی انجام می گیرد. ولی امروزه چین به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده اسید استیک در کل دنیا شناخته می شود. خرید اسید استیک از چین تنها در کشور عزیزمان ایران بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 در حدود 33000 کیلوگرم اسید استیک است. که رقم قابل توجهی به شمار می آید.

این رقم بالای میزان خرید و واردات اسید استیک نشان از ظرفیت بالای میزان مصرف اسید استیک در صنایع مختلف داخل ایران را دارد. هر چند مجموعه های پتروشیمی توانمندی در داخل کشور نیز در سال های اخیر اقدام به تولید این ماده شیمیایی کرده اند. ولی باید توجه داشت که حجم تولید سالیانه اسید استیک داخلی کفاف میزان مصرف بالای صنایع مختلف را در داخل کشور نمی دهد.

به همین دلیل برای پوشش تمامی نیاز های صنایع مختلف به اسید استیک در داخل ایران باید علاوه بر تولید داخلی، از خرید و واردات اسید استیک از کشور های دیگر نیز بهره برد. چه بسا در برخی موارد واردات اسید استیک قیمت کمتری دارد. نسبت به هزینه های تمام شده تولید داخلی آن در واحد های پتروشیمی ایرانی را داشته باشد.

خرید و واردات اسید استیک

نقش خرید و واردات اسید استیک بر گسترش صنایع مختلف

اسید استیک ماده اساسی تولید کننده ترکیبی به نام مونومر وینیل استات یا VAM است که در تولید پلیمر های پوششی و چسب چوب و الیاف مصنوعی و صنایع نساجی و تولید انواع پارچه های مصنوعی نقش اساسی دارد. از همین جهت خرید و واردات اسید استیک بر این مونومر و صنایع مرتبط با آن تاثیر به سزایی می گذارد. به علاوه واردات اسید استیک بر بازار تولید استات استر ها، انیدرید استات و ترفتالیک اسید نیز تاثیر گذار است.

علاوه بر موارد فوق اسید استیک در تولید بطری های پلاستیکی، فیلم های عکاسی، تولید عطر، رنگ و رزین، پلاستیک و لاستیک، جوهر چاپ، استیک انیدرید، استر، استیک اسید اتیلن، سلولز استات، هالو استیک اسید، دی کتون، استات ها، اتیل سلولز، کلرو استیک اسید، پلی وینیل الکل و تولید فیلتر های سیگار کاربرد دارد.

به علاوه با توجه به خاصیت ضد عفونی کننده اسید استیک از آن به عنوان یک ضدعفونی کننده موضعی است.  و یک ترکیب تمیز کننده خانگی نیز بهره برداری می شود. حتی در برخی دیده می شود که از اسید استیک برای جوگیری از یخ زدن باند فرودگاه ها نیز استفاده می شود.

اسید استیک در صنایع غذایی به عنوان یک ترکیب تنظیم کننده PH در تولید ترشی، ادویه جات و چاشنی ها، سس مایونز، سس کچاپ و سس خردل مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنعت چاپ نیز اسید استیک به عنوان حلال در چاپ لیتوگرافی و در فرمول جوهر چاپ به عنوان حامل رنگدانه کاربرد دارد.

در صنعت پلیمر نیز مونومر وینیل استات که گفته شد از اسید استیک تهیه می شود. در تولید اتیلن وینیل الکل که ماده اولیه ساخت بطری های پلاستیکی است، مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه در صنعت کشاورزی و در تهیه سموم آفت کش های علف های هرز از اسید استیک استفاده می شود. همچنین اسید استیک در صنایع عطر سازی برای تهیه اسانس های گلابی، پرتقال و عطر گل یاس از اسید استیک استفاده می شود. 

خرید و واردات اسید استیک

خرید و واردات اسید استیک توسط بازرگانی ماندگار

به همین مناسبت شرکت های بازرگانی متعددی در داخل ایران  خرید و واردات اسید استیک در سال های اخیر انجام می دهند. که یکی از آن شرکت های بازرگانی فعال، بازرگانی ماندگار است. شرکت بازرگانی ماندگار با سابقه ای درخشان در زمینه واردات، صادرات و ترخیص کالا و خرید و منبع یابی از کشور های دیگر توانسته است. به مهارت لازم برای خرید اسید استیک با قیمت هایی کاملاً اقتصادی و به صرفه در داخل ایران دست پیدا کند.

شرکت بازرگانی ماندگار با ایجاد روابط تجاری  و خرید از کشور های چین، آلمان، فرانسه و بسیاری کشور های دیگر و پیدا کردن شرکای تجاری معتبر و قوی در این کشور ها می تواند پاسخگوی نیاز صنایع گوناگون به مواد شیمیایی مختلف از جمله اسید استیک باشد.